Eredoctor VUB en ULB opnieuw bedreigd door Tsjetsjeense overheid

VUB en ULB blijven de Russische journaliste Elena Milashina volop steunen

De ULB en de VUB uiten opnieuw hun bezorgdheid na wederom een gewelddadige bedreiging van de Russische journaliste Elena Milashina in Grozny. Elena Milashina, Doctor Honoris Causa van de twee universiteiten ter gelegenheid van Difference Day op 3 mei 2019 in Brussel, staat symbool voor de persvrijheid. Een vrijheid die altijd moet worden verdedigd.

Op maandag 13 april 2020 werd Elena Milashina in een video expliciet met geweld bedreigd door Ramzan Kadyrov, het staatshoofd van de Republiek Tsjetsjenië. Hij beschuldigt haar ervan een buitenlandse agente te zijn. Haar inzet voor de vrijheid van meningsuiting  zou slechts een dekmantel zijn. Ze wordt beticht van het verzinnen van "valse mythen" over Tsjetsjenië. Kadyrov stelt verder dat het niet uit te sluiten is dat de Tsjetsjeense autoriteiten gewelddadige maatregelen zullen treffen indien Gazprom en de Russische veiligheidsdienst FSB en niets doen om te beletten dat de krant Novaya Gazeta, waarvoor Milashina werkt, verder dergelijke berichten publiceert .

De bedreigingen komen naar aanleiding van een publicatie over het bestuur van de Tsjetsjeense autoriteiten tijdens de coronaviruscrisis. Daarin onderzocht Milashina de repressie van mensen die in Tsjetsjenië met het virus zijn besmet: vele burgers zoeken uiteindelijk geen medische hulp meer op, uit angst voor represailles. Bovendien waren er de massale arrestaties van mensen die de regels om het virus in te dammen, overtraden.

De dreigementen van Kadyrov hebben al geleid tot het verwijderen van het rapport van de website van de krant. Elena Milashina heeft haar angst geuit na de publiekmaking van deze bedreigingen.

De krant Novaya Gazeta heeft een trieste geschiedenis met de moord op zes van haar medewerkers, waaronder twee journalisten die verslag deden van mensenrechtenschendingen in Tsjetsjenië.

Elena Milashina werd op 3 mei 2019 in het kader van Difference Day eredoctor van ULB en VUB. Door haar deze titel te geven werd ze een volwaardig lid van onze gemeenschap. De twee universiteiten hadden in februari jongstleden al hun steun aan haar betuigd nadat ze in Tsjetsjenië was aangevallen. Een zaak die nog steeds niet serieus is onderzocht.

De ULB en de VUB bevestigen weer hun onwrikbare steun voor Elena Milashina en de vrijheid van meningsuiting. Het is cynisch dat deze bedreigingen bijna samenvallen met de uitreiking van de doctor honoris causa op 3 mei 2020. Ook dit jaar, natuurlijk op zondag 3 mei, gaat Difference day trouwens door, zij het in een livestream. U vindt deze op: www.differenceday.com.

CO
Sicco Wittermans