Eerstesteenlegging Datacenter Green Energy Park

Woensdag 21 september

Wij nodigen u als journalist graag uit voor de eerstesteenlegging van het duurzame Datacenter van het Green Energy Park op woensdag 21 september om 14u00. Het Datacenter zal in het hart staan van het park. Het biedt dan plaats aan supercomputers, die onderzoek naar hoogtechnologische oplossingen mogelijk maken. Het 3500 m2 tellende gebouw heeft ruimte voor vijftien modules. De VUB en het UZ Brussel nemen allebei één module in.

Programma

14u00                                   Ontvangst en begeleiding naar het terrein

14u30                                   Speech rector VUB, Jan Danckaert

14u35                                   Speech burgemeester van Asse, Koen Van Elsen

14u40                                    Speech  minister Ben Weyts

14u45                                    Speech Michael Gheysens, Ghelamco

14u50                                    Plechtige onthulling QR-code

Locatie voor ontvangst: Zone1 Research Park 120, 1731

Dit Datacenter is het eerste echte duurzame centrum van België. Het gebruikt 100 procent groene energie, dat gedeeltelijk lokaal wordt opgewekt. Het ontwerp is gericht op maximale energie-efficiëntie. Daarnaast wordt de warmte van de servers gerecupereerd, regenwater gebruikt voor koeling en is het ontworpen als een circulair gebouw. Het is gericht op hergebruik van materiaal, zo weinig mogelijk nieuwe grondstoffen en zo min mogelijk vervuiling.

Green Energy Park is in 2019 opgericht. De man die dit mogelijk heeft gemaakt, is de onlangs overleden ererector Paul De Knop. Green Energy Park wordt een grootschalige proeftuin waar bedrijven, onderzoekinstellingen, overheden en gebruikers in co-creatie samenwerken aan innovatieve en duurzame oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Het onderzoek focust op vier domeinen: de transitie naar groene energie en mobiliteit, het ziekenhuis van de toekomst, digitale vraagstukken zoals smart cities en slimme technologieën op basis van Artificial Intelligence en biotechnologie.

Contact Green Energy Park:

Jimmy Van Moer, Algemeen Directeur [email protected]

+32 (0)495/36 07 53