Eerste patiënt gerekruteerd in fase 1-studie samen met VUB om TriMix te evalueren bij borstkankerpatiënten

Ontwikkeling van mRNA-immunotherapieën voor directe injectie in de tumor

VUB, de Vrije Universiteit Brussel, en eTheRNA immunotherapies, een onderneming met een klinisch onderzoeksprogramma naar innovatieve kankerimmunotherapieën op basis van mRNA, kondigen de rekrutering aan van de eerste patiënt voor de gezamenlijke TriMix-BRE-studie waarin het effect van het TriMix-product wordt onderzocht als neoadjuvante behandeling (behandeling vóór geplande chirurgie) voor borstkankerpatiënten. In deze studie wordt mRNA via een rechtstreekse injectie in de tumor toegediend aan patiënten met niet-metastatische borstkanker vóór geplande chirurgie, en worden patiënten met chirurgisch verwijderbare borstkanker opgenomen ongeacht het subtype van borstkanker.

Dr. Marian Vanhoeij, hoofd van de Borstkliniek van het Universitair Ziekenhuis, UZ Brussel en hoofdonderzoeker van deze door de onderzoeker geïnitieerde studie: "We zijn blij om een bijdrage te leveren tot de verdere klinische ontwikkeling van het TriMix-platform, dat aan onze universiteit is ontwikkeld en nu de ruggengraat is van eTheRNA immunotherapies, een spin-off van de VUB-universiteit. Terwijl het ‘proof of concept’ voor het TriMix-platform in meerdere studies met melanoompatiënten werd geleverd, zijn wij overtuigd van het potentieel van TriMix op andere therapeutische gebieden, waaronder borstkanker. In de TriMix-BRE-studie zullen in totaal 36 borstkankerpatiënten worden opgenomen in het universitair ziekenhuis van Brussel (UZ Brussel). Het TriMix-product zal 3 keer in de tumor van de patiënten worden toegediend vóór de chirurgische verwijdering of vóór de start van de neoadjuvante chemotherapie.”

Bertil Lindmark, Chief Medical Officer van eTheRNA immunotherapies, licht toe: "Dit is de eerste studie waarin een TriMix-therapie voor rechtstreekste toediening in de tumor bij borstkanker wordt bestudeerd. Het ‘proof of concept’ voor het TriMix mRNA-platform is tot stand gekomen via een dendritische celinfusieaanpak, waarbij cellen uit de patiënt worden geëxtraheerd en vervolgens worden geladen met immunogeen mRNA, waarna ze terug in het lichaam worden gebracht. In deze studie wordt TriMix toegediend in de tumor van borstkankerpatiënten vóór de operatie om te bepalen of we een lokale immuunrespons tegen de tumor kunnen uitlokken".

[einde]

Informatie voor de redactie

Over eTheRNA immunotherapies

eTheRNA immunotherapies is een onderneming die innovatieve immunotherapieën tegen kanker ontwikkelt, waarvan meerdere in een klinisch stadium. Deze immunotherapieën zijn gebaseerd op het geoctrooieerde TriMix-platform op basis van mRNA. De missie van eTheRNA is om deze immunotherapieën op de markt te brengen zodat een brede groep van kankerpatiënten langdurige klinische remissie kan worden geboden.

eTheRNA werd opgericht in januari 2013 als een spin-of van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en wordt ondersteund met kapitaal van toonaangevende internationale investeerders in de Life Sciences sector.

Over TriMix

Het TriMix-platform waarop de immunotherapieën van eTheRNA zijn gebaseerd, bevat drie mRNA’s die op een synergetische manier proteïnen (caTLR4, CD40L en CD70) coderen zodat de dendritische cellen optimaal worden geactiveerd. Deze dendritische cellen gedragen zich als mediatoren om het immuunsysteem van het menselijk lichaam te mobiliseren en kankercellen aan te vallen door een reactie van de T-cellen te induceren.

Voor de immunotherapieën op basis van TriMix werd een klinische ‘proof of concept’ aangetoond met uitgebreide data waaruit duidelijke klinische voordelen voor patiënten met vergevorderd melanoom blijken.

Telefoon : +32 3 3 369 17 40

Mobiel: +32 477 70 97 58