Duchenne Parent Project Belgium steunt VUB-onderzoek naar gentherapie

7 september: World Duchenne Awareness Day

VUB onderzoekers prof. dr. Thierry VandenDriessche en prof. dr. Marinee Chuah ontvangen €50.000 van Duchenne Parent Project Belgium vzw, een onafhankelijke vereniging van ouders en familieleden van kinderen met Duchenne spierdystrofie. Met deze eerste samenwerking wil de vzw het programma voor preklinische gentherapie van het onderzoeksteam steunen.

DMD (Duchenne Muscular Dystrophy) is een degeneratieve, erfelijke spierziekte die 1 op 5.000 jongens treft. De oorzaak van DMD ligt bij een genetische fout in het dystrofine-gen op het X-chromosoom. Bij patiënten met DMD breken de spieren langzaam af en verzwakken ze steeds meer. De ziekte tast ook hart- en ademhalingsspieren aan. De gemiddelde levensverwachting van een patiënt is slechts 30 jaar. Helaas is tot op heden nog geen  behandeling voor DMD beschikbaar.

Gentherapie boekt steeds meer successen in klinische studies naar erfelijke ziekten. Het VUB-team o.l.v. prof. dr. VandenDriessche en prof. dr. Marinee Chuah voert al meer dan 10 jaar baanbrekend onderzoek naar gentherapie als behandeling van DMD. DPP Belgium vzw creëert met deze steun financiële ademruimte voor de VUB-onderzoekers. De fondsen zullen  gebruikt worden voor het preklinisch onderzoek naar de efficiëntie en veiligheid van deze innovatieve behandeling. Niet toevallig in deze periode, want op 7 september is het World Duchenne Awareness Day: een dag om stil te staan bij de impact van Duchenne spierdystrofie.

VUB Foundation

De VUB Foundation werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties en particulieren. Het beleid van de fondsenwervende dienst van de VUB steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt. Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug.

Meer info over de VUB Foundation vindt u op: www.vubfoundation.be.

Contact

Prof. dr. Thierry VandenDriessche is op maandag 7 september om 14h30 bereikbaar op het GSM-nummer 0477 52 96 53 voor interviews.

VUB Foundation: [email protected]

DPP Belgium vzw: [email protected]