Drie dokters in spe krijgen felbegeerde “Beurs Medische Wereld 2019” van VUB uit handen van Eddy Merckx

Beurs Medische Wereld steunt Brusselse studenten op buitenlandse humanitaire stage

Tijdens het congres “Medische Wereld” is voor de vijfde keer de gelijknamige beurs uitgereikt. Die gaat dit jaar naar Stéphanie Peeters, Constance Carels en Elias De Meyst, 3 masterstudenten geneeskunde aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij krijgen duizend euro voor hun stage in Kameroen bij de WeCCARE Foundation, voor wie ze op medische missies trekken naar afgelegen gebieden in het land waar weinig of geen professionele zorg is.

WeCCARE Foundation is een Kameroense non-profit organisatie die via lokale initiatieven onderwijs en zorg organiseren in het hele land. Ze richten zich vooral tot kwetsbare groepen zoals weeskinderen en meisjes alsook de inwoners van het binnenland. Zij hebben vaak niet de nodige financiële middelen om de zorg in stedelijke ziekenhuizen te betalen, of kunnen simpelweg de grote afstanden naar de steden niet overbruggen.

De winnaars willen tijdens hun stageperiode 1 maand lang leren denken buiten hun eigen referentiekader en daarbij het liefst uit hun comfortzone worden getrokken. Een dergelijke stage is op medisch vlak bijzonder waardevol voor een toekomstige arts. De beperking aan technische mogelijkheden daagt ze namelijk uit terug te keren naar de fundamenten van de geneeskunde: het belang van een zorgvuldige anamnese en fysiek onderzoek, klinisch redeneren en maximaal resultaat bereiken met een minimum aan (financiële) middelen.

Financieel duwtje broodnodig
De Beurs Medische Wereld wordt ieder jaar toegekend aan bachelor- of masterstudenten geneeskunde die op buitenlandse stage trekken en zich ter plaatste inzetten voor een lokale ngo of liefdadigheidsorganisatie. De prijs is een initatief van het Symposium “Medische Wereld”, met de steun van het Humanistisch Verbond. “Medische Wereld” is het grootste congres rond gezondheidszorg dat het kruim van Belgische medische experts, politici en opiniemakers samenbrengt

“Een buitenlandse stage is een enorme leerrijke ervaring voor dokters in spe. Het leert hen om ook in moeilijke omstandigheden zorg te verlenen en creatieve oplossingen te bedenken voor problemen waar ze hier niet mee geconfronteerd worden. Jammer genoeg is zo’n stage ook bijzonder duur voor veel studenten. Daar willen we met de ‘Beurs Medische Wereld’ graag bij helpen. We kozen dit jaar voor Stéphanie, Constance en Elias omwille van hun motivatie, sociaal engagement en projectkeuze” vertelt Ben De Brucker, voorzitter “Medische Wereld”.

Voor meer informatie:

Ben De Brucker

Elias De Meyst, te bereiken via persrelaties.

Sicco Wittermans Vrije Universiteit Brussel