Dokters in spe lanceren sensibilisatiecampagne op VUB rond seksuele gezondheid

Condooms voor op World AIDS Day

Het is zondag Wereld AIDS Dag (1 december). Naar aanleiding daarvan delen de studenten geneeskunde van de VUB komende vrijdag onder meer gratis condooms en rode lintjes die steun betuigen aan HIV-patiënten uit op de campussen van de Vrije Universiteit Brussel in Etterbeek en Jette. Dit initiatief kadert in een bredere campagne waarmee de studenten het hele jaar door via verschillende acties meer bewustzijn rond de ziekte willen creëren en extra middelen bij elkaar brengen voor levensnoodzakelijk wetenschappelijk onderzoek.

De uitdeelactie op 29/11 is een initiatief van BeMSA VUB, een organisatie die studenten geneeskunde verenigt en zich onder meer bezighoudt met seksuele gezondheid en preventie. Naast condooms en lintjes verdelen, zullen de organisatoren medestudenten en bezoekers van de VUB en het UZ Brussel die dag ook vragen om een enquête in te vullen die peilt naar de algemene kennis over AIDS. Verder wordt er een Rosse Centen Actie georganiseerd. Iedereen kan zijn oude koperen muntstukken in de spaarpotten op de universiteit stoppen. Eerder deze maand hielden de geneeskundestudenten ook al een AIDS-quiz.

Zoektocht naar remedie ondersteunen
De opbrengst van al deze acties gaat integraal naar het onderzoek van prof. Aerts (VUB) en dr. Allard (UZ Brussel). Zij werken aan een baanbrekende techniek om via immuuncellen het virusreservoir van HIV en de geïnfecteerde cellen te bestrijden in de hoop zo de ziekte te kunnen genezen.

“Wereldwijd zijn er 37 miljoen dragers van het virus, waaronder 1.8 miljoen kinderen. Ieder jaar sterven ook nog honderden mensen ten gevolge van HIV en AIDS want er is nog steeds geen levensreddende remedie gevonden. Onderzoek steunen betekent dus levens redden. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de vooroordelen die gepaard gaat met het virus en de ziekte doorbroken worden”, vertelt Thibaut Tordeurs van BeMSA over hun campagne.