Diversiteit op de arbeidsmarkt: veel theorie, (te) weinig realiteit

Uitnodiging Persconferentie Werkbarometer 2018

Voor het tiende jaar op rij deed onderzoeksbureau Trendhuis een grootschalige trendstudie naar de verwachtingen, belevingen en attitudes van werknemers in België. Dit jaar ondervroegen ze 4.635 Belgen over hoe zij staan tegenover diversiteit op de werkvloer. De persconferentie vindt plaats aan de Vrije Universiteit Brussel. Ook de medewerkers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) namen deel aan de enquête. Caroline Pauwels, rector van de VUB, opent de persconferentie. Nathalie Bekx, CEO Trendhuis, en dr. Marijke Brants, directeur onderzoek Trendhuis, lichten de resultaten toe.

Gelieve uw komt te bevestigen bij Marijke Brants, directeur Onderzoek Trendhuis

Alvast een voorproefje van de resultaten?

• 9 op de 10 Belgen vindt niet dat we bij aanwerving rekening mogen houden met origine, maar toch voelde 14% van de respondenten met niet-Belgische roots zich in 2017 gediscrimineerd.
  • 56% van de Belgen vindt dat je met een hoofddoek voor de klas kan staan. Al heerst hier grote verdeeldheid over: vooral jongere vrouwen zijn hier flexibel in.
  • Diversiteit op de werkvloer blijft nog te vaak theorie. Er is nog veel werk nodig om van een echt diversiteitsbeleid realiteit te maken.
  • Een kwart van de vrouwen is de afgelopen vijf jaar een periode afwezig geweest door overmatige stress. Voor mannen ligt dat percentage lager. Vooral de combinatie tussen werk en gezin speelt hen parten.
  • Opvallend: 7% van de jongeren voelt zich gediscrimineerd op basis van leeftijd, is er sprake van een calimerocomplex?

Op de persconferentie worden alle resultaten voorzien van duiding. De persmap zal online en op papier beschikbaar zijn tijdens de persconferentie.

PRAKTISCH & PROGRAMMA

Donderdag 15 februari | 10u - 11u | Vrije Universiteit Brussel - Gebouw D, Pleinlaan 2, 1050 Elsene

• Opening door prof. dr. Caroline Pauwels, rector Vrije Universiteit Brussel
  • Presentatie resultaten trendstudie 'Diversiteit? Natuurlijk!' door Nathalie Bekx, CEO Trendhuis en dr. Marijke Brants, directeur onderzoek Trendhuis
  • Reflectie op studieresultaten, een panelgesprek met:
    • Elsie Gillies, diversiteitsverantwoordelijke, Agentschap Natuur en Bos
    • Piet Van Schuylenbergh, directeur Directie Mens, VVSG / Diverscity
    • Koen De Bock, afgevaardigd bestuurder, Ecoso
    • Annemie Roets, coördinator gelijke kansen, ESF Vlaanderen
    • Edith Jonkers, teamleader Interpersonal Relations Management, Infrabel
    • Fatima Yassir, adviseur Beleid en Strategie, VDAB
    • Caroline Pauwels, rector, Vrije Universiteit Brussel
  • Vragenmoment gevolgd door hapje en drankje.
Marijke Brants Directeur Trendonderzoek, Trendhuis