De grenzen van het menselijk uithoudingsvermogen: Mentale vermoeidheid, voeding en sportprestaties

Sport Science Seminar van de vakgroep Menselijke Fysiologie (MFYS)

Wat voor invloed heeft mentale vermoeidheid op een topsporter of zelfs maar op een gewoon mens? En hoe zit het met voeding? Als dat verkeerd gaat, redt zelfs Wout van Aert het niet. Wij nodigen u uit voor een congres aan de Vrije Universiteit Brussel over geestelijke vermoeidheid, voeding, prestaties en het brein. Wat zijn de grenzen van het menselijk uithoudingsvermogen?

zaterdag, 6 april, 2019 - 08:30 - 17:00

Campus: Brussels Humanities, Sciences & Engineering campus, in Etterbeek, D0.03

Registratie via www.blits.org

Drie in het oog springende profs

Samuele Marcora : effecten van mentale vermoeidheid op uithoudingsvermogen en breintraining voor duursporters.

Ben Rattray: de verbanden tussen sport en het brein, inclusief de rol van lichaamsbeweging bij het verbeteren van cognitieve vaardigheden en de cerebrovasculaire respons.

Dominic Micklewright: de grenzen van de prestaties van het menselijk uithoudingsvermogen, met een focus op de cognitieve en psychofysiologische mechanismen van vermoeidheid bij atleten.

Volledig Programma

9.00 – 9.10           Welkom door Prof Dr Romain Meeusen (Vice-rector van de Vrije Universiteit Brussel; hoofd van MFYS)

Sessie 1 Mentale vermoeidheid, oefeningen en het brein

(Moderator: Prof Dr Bart Roelands; Vrije Universiteit Brussel)

9.10 – 09.45          Dr Jeroen Van Cutsem; Vrije Universiteit Brussel

9.45 - 10.20          Prof Dr Samuele Marcora; Kent University; University of Bologna

10.20-10.40          Pauze

10.40-11.15          Prof Dr Ben Rattray; University of Canberra

11.15-11.50          Prof Dr Dominic Micklewright; University of Essex

11.50-12.05          Debat

12.05-13.00          Lunch

Sessie 2 Voeding, oefeningen en het brein

(Moderator: Prof Dr Ruth Verrelst; Vrije Universiteit Brussel)

13.00-13.35          Prof Dr Wim Derave; UGent

13.35-14.10          Dr Judith Haudum (Sportnutrix)

14.10-14.30          Pauze

14.30-15.05          Dr Glen Davison; Kent University

15.05-15.40          Prof Dr Romain Meeusen

15.40-15.55          Debat

15.55-16.00          Conclusie (Prof Dr Romain Meeusen)

16.00-17.00          Receptie

Vakgroep Menselijke Fysiologie

De onderzoeksgroep Menselijke Fysiologie (MFYS) van de Vrije Universiteit Brussel doet onderzoek naar "Oefening en het brein in gezondheid en ziekte". De interactie tussen beweging en (neuro)chemie, (neuro)fysiologie en neuroplasticiteit wordt in verschillende situaties onderzocht. MFYS verkent de grenzen van vermoeidheid, mechanismen van thermoregulatie, voedingssupplementen en de effecten ervan op cognitieve en fysieke prestaties, en de (neuro)fysiologische aspecten van mens-robot interactie. MFYS heeft een jarenlange ervaring in de sportwetenschappen, sportgeneeskunde en sportherstel.

Bart Roelands, 0486-02 69 77, [email protected]