De eerste online cursus over Brussel!

Brussel ontcijferd

Deze “MOOC” (Massive Open Online Course), omgedoopt tot “BrOOC” voor Brussels Open Online Course, is een project van een groep professoren van de VUB en ULB onder de coördinatie van het  Brussels Studies Institute. De BrOOC wil een breed publiek bereiken: van buitenlandse studenten op uitwisseling in Brussel, over studenten aan het eind van het secundair en hun leerkrachten tot expats. Kortom, hij richt zich tot iedereen die de vele facetten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil ontdekken of beter wil leren kennen.

De BrOOC bestaat uit zes delen die elk vertrekken van een cliché over Brussel. Volgende aspecten van Brussel komen onder andere aan bod: zijn geschiedenis, zijn geografie, zijn bevolking, zijn politieke, economische en administratieve eigenheid, en de mobiliteit op haar grondgebied. Vanaf 21 september zal het BSI om de twee weken een nieuw deel van de BrOOC, rijkelijk voorzien van illustraties en didactische oefeningen, openstellen voor het grote publiek.

Het bijzondere van deze BrOOC is dat we gebruikers uitnodigen om samen te bouwen aan de inhoud ervan. De inhoud zal regelmatig worden geactualiseerd aan de hand van de commentaren en suggesties van gebruikers en volgens de evolutie van de actualiteit. Op die manier zal de BrOOC, zoals het Brussels Studies Institute zelf, permanent in dialoog staan met de Brusselse samenleving.

De BrOOC bestaat op dit moment in twee talen (nl/fr) maar krijgt vanaf februari ook een Engelse versie.

De BrOOC werd uitgewerkt door het Brussels Studies Institute, het platform voor onderzoek over Brussel, in opdracht van uittredend rector van de ULB Yvon Englert. Dit project kreeg de actieve steun van de Vrije Universiteit Brussel en financiële ondersteuning van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hij werd ontworpen onder leiding van de professoren Serge Jaumain (ULB en voorzitter van het BSI), Joost Vaesen (VUB) en Benjamin Wayens (interdisciplinair netwerk voor Brusselse studies van de ULB) met de technische ondersteuning van het Centre d’Appui Pédagogique van de ULB.

Meer informatie op www.bsi.brussels/brooc

Perscontact