Conferentie over vruchtbaarheid na kanker

Save the date: vrijdag 8 oktober 2021

Met presentatie laatste ontwikkelingen in het domein

Het Brussels consortium voor onderzoek naar vruchtbaarheid bij kankerpatiënten organiseert op vrijdag 8 en zaterdag 9 oktober een congres rond oncologie en vruchtbaarheid. Het consortium bestaat uit drie centra van UCL, ULB en VUB voor vruchtbaarheidsbehoud. Ze wil mensen uit de zorg die te maken hebben met kankerpatiënten informeren over de ​ laatste stand van zaken met betrekking tot fertiliteitsonderzoek en mogelijke behandelingen.

De conferentie is virtueel. Het programma en de inschrijving vindt u in de bijlage.

Dokters en academici van de UCL, ULB en VUB organiseren op 8 en 9 oktober 2021 een wetenschappelijke conferentie. De conferentie is mogelijk na vier jaar EOS-onderzoek en wil de sector de laatste ontwikkelingen binnen dit domein voorstellen.

Actuele thema's tijdens deze virtuele conferentie zijn onder meer de nieuwste inzichten in de biologie van de eicel en de mechanismen van het verlies van eierstokfollikels ten gevolge van chemotherapie. Presentaties van de laatste resultaten van fundamenteel en toepasbaar onderzoek naar vruchtbaarheidsbehoud bij vrouwen binnen het consortium zullen worden afgewisseld met een overzicht van de huidige klinische opties van vruchtbaarheidsbehoud bij meisjes en vrouwen met kanker.

Consortium voor oncofertiliteitsonderzoek

In 2018 hebben drie centra voor vruchtbaarheidsbehoud of fertiliteitspreservatie binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (UCL, ULB en VUB) hun krachten gebundeld om een consortium voor oncofertiliteitsonderzoek op te richten, gefinancierd door een Excellence of Science (EOS)-subsidie van het FWO-FNRS. De unieke samenwerking tussen de drie onderwijsinstellingen zorgt voor een nieuwe wind in onderzoek naar de mogelijkheden voor mensen met een kankerdiagnose om hun vruchtbaarheid te bewaren of te herstellen na hun behandeling.

In het consortium voor oncofertiliteitsonderzoek brengt ieder centrum zijn eigen expertise mee. De drie centra mogen zichzelf immers als pioniers beschouwen omwille van het baanbrekend onderzoek waarbij wereldwijd de eerste baby’s geboren werden na IVM of in vitro maturatie van eicellen uit ovarieel weefsel van een kankerpatiënten en na autotransplantatie van eierstokweefsel vergaard voor of na de puberteit.

De samenwerking laat toe meer onderzoek te doen op het lichamelijk materiaal dat via de drie weefselbanken ter beschikking is en om kennis en know-how te delen. Zo willen alle betrokkenen de kansen voor kankerpatiënten met een (toekomstige) kinderwens samen maximaliseren.

Program oncofertility congress.pdf 5 MB

LK