Charlotte Mutsaers wint VUB-literatuurprijs

VUB-Luc Bucquoye Fonds koos voor een van de meest eigenzinnige stemmen in de Nederlandse literatuur

De Nederlandse schrijfster Charlotte Mutsaers mag zich de nieuwe laureate van de jaarlijkse VUB-literatuurprijs, de Luc Bucquoye-prijs, noemen. De auteur ontvangt € 5000 als erkenning voor haar werk dat, zo de jury van eigenzinnigheid, engagement, tegendraadsheid, vrijheid van denken en het stimuleren van emotie en intellect getuigt’. Na de officiële uitreiking van de prijs in het najaar wordt Mutsaers in een aantal colleges van de VUB ontvangen.

Charlotte Mutsaers ontving eerder de Constantijn Huygensprijs en de P.C. Hooft-prijs. De Luc Bucquoye-prijs is de eerste Vlaamse bekroning van haar werk. “Eigenzinnigheid, tegendraadsheid - niet als doel op zich maar als overtuiging -  en vrijheid van denken zijn in deze tijd, waarin het Koekoekeenzang-koor in vrijwel alle media steeds luider de toon aangeeft, kwaliteiten geworden die steeds meer weg krijgen van onbeschermde diersoorten. Soms voel ik me een met uitroeiing bedreigde neushoorn, nu ben ik trots als een pauw,” is haar reactie op de prijs.

Organisatie van de prijs

Licentiaat Germaanse filologie Luc Bucquoye schenkt de Vrije Universiteit Brussel de middelen om de literatuurprijs te financieren binnen het kader van het naar hem genoemde VUB-Luc Bucquoye Fonds. “Het is belangrijk dat er voor de Nederlandstalige literatuur meer middelen zijn. In de wetenschapswereld zien we een dominantie van de hardere wetenschappen. Het is zeker niet ongepast dat humane wetenschappen hen helpen bij hun bezetting van het maatschappelijk veld. Bezinning en nieuwsgierigheid bieden nieuwe perspectieven voor onderzoek binnen verschillende disciplines en kunnen verbetering brengen”, aldus Bucquoye. “Met de keuze voor Mutsaers bevestigt de VUB bovendien haar voorliefde voor eigengereide auteurs, die wars van politieke correctheid aan een oeuvre werken in het teken van de schoonheid, wijsheid en kracht van het geschreven woord. Ze is de gedroomde opvolgster van de vorige laureaat, Pjeroo Roobjee.”

Letteren en Wijsbegeerte

De faculteit Letteren en Wijsbegeerte huisvest de prijs, aangezien het om een bekroning voor Nederlandstalige literatuur gaat. De jury bestond dit jaar uit prof. em. filosofie Jean-Paul Van Bendegem, prof. Nederlandse letterkunde Hans Vandevoorde, prof. Nederlandse taalkunde Wim Vandenbussche en de oprichter Luc Bucquoye. Bij het aanvaarden van de prijs engageren de laureaten zich voor een drietal activiteiten met studenten van de faculteit, volledig volgens de geest van hun oeuvre.

Contact:

Prof. Dr. Wim Vandenbussche

Promotor en beheerder VUB-Luc Bucquoye Fonds

0499 201769

Steun van VUB Foundation

Het Fonds wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van de VUB Foundation, die werkt met middelen uit giften, sponsoring en legaten. Hiermee vult de VUB haar middelen uit contractonderzoek aan. “Deze geldstromen uit de profit en non-profit sectoren volstaan niet om optimaal op de academische en maatschappelijke uitdagingen in te gaan. Daarom zet de VUB sinds 2013 met de VUB Foundation in op filantropische fondsenwerving. Op die manier creëert onze dienst continue mogelijkheden om VUB-projecten te kunnen steunen”, besluit Isabelle Marneffe, directeur VUB Foundation

Contact:

Isabelle Marneffe