Cécile Casterman, mede-ontdekster nanobodies, overleden

De VUB kreeg het droevige nieuws dat prof. em. Cécile Casterman is overleden op woensdag 28 oktober. Cécile Casterman was jarenlang professor aan de VUB en ontdekte in 1989 samen met haar man Raymond Hamers – indertijd eveneens professor aan de VUB – het bestaan van een nieuwe klasse van antilichamen in het bloed van dromedarissen, nanobodies genaamd. In 2001 leidde dat tot de oprichting van VUB spin-off Ablynx, dat onderzoek doet naar geneesmiddelen op basis van nanobodies en in 2018 werd overgenomen voor 3,9 miljard euro. Samen met haar man Raymond Hamers richtte Cécile Casterman ook de leerstoel History and Philosophy of Sciences op, waarvan het programma wordt samengesteld door Crosstalks.

Dat de antilichamen in het bloed van dromedarissen over unieke eigenschappen beschikken, was een beetje een toevallige ontdekking, zo vertelden Cécile Casterman en Raymond Hamers nog in een recent interview (https://50.vub.be/nl/article/nanobodies-klein-zijn-heeft-ook-voordelen). De ontdekking en de daarop volgende oprichting van de spin-off Ablynx legde de kiemen voor een groot succes, maar ze lieten het runnen van het bedrijf al snel over aan iemand anders om zich terug te wijden aan wat ze het liefst deden: onderzoek en les geven.

Leerstoel History and Philosophy of Sciences
Die liefde voor onderzoek en les geven leidde In 2013 tot de oprichting van de Leerstoel History and Philosophy of Sciences aan de VUB. Daarmee wilden Cécile Casterman en haar man remediëren aan het gebrek van een luik geschiedenis en filosofie van het wetenschappelijk denken in de meeste opleidingen. Titularis van de leerstoel is prof. em. Jean Paul Van Bendegem, en het programma wordt samengesteld door Crosstalks.

Met het overlijden van Cécile Casterman verliest de VUB een belangrijke figuur uit haar geschiedenis. De universiteit wenst haar familie en vrienden veel sterkte toe in deze moeilijke tijd.

Op de foto, uiterst rechts: Cécile Casterman. Vooraan zittend haar man.

CO