Caroline Pauwels warmt VUB’ers en Brusselse humanisten op voor de Week van de Verlichting

9de Week van de Verlichting in het teken van “Identititis”

Hoewel de Week van de Verlichting pas officieel volgende week van start gaat, warmt rector Caroline Pauwels de studenten en Brusselse humanisten donderdag 7 maart al op met haar lezing: De Verlichting als Levenskunst.

De Week van de Verlichting die van 11 tot en met 21 maart 2019 wordt georganiseerd op de campus van de Vrije Universiteit Brussel staat in het teken van “Identititis”.  Gedurende 2 weken krijgen studenten en geïnteresseerde humanisten tal van events en lezingen voorgeschoteld zoals “Identiteit tussen Romantiek en Rationaliteit”, “Frédéric Deborsu: Alles wat je altijd al wilde weten over Wallonië maar nooit durfde vragen”, of “Een Islamitische Verlichting? Hedendaagse Moslimfilosofen over de rede”.

Via deze weg willen de organisatoren de Verlichting en het Vrij Onderzoek, wat de VUB kentekent, extra in de verf te zetten. Alle activiteiten gaan door op of rond de campus in Etterbeek van de Vrije Universiteit Brussel.

De lezing van rector Pauwels vindt plaats op donderdag 7 maart om 19u00 in de U-residence. Voor een overzicht van alle activiteiten kan je hier terecht.

De Verlichtingstraditie vormt vandaag de beste basis om duurzaam het hoofd te bieden aan de existentiële onzekerheden van het leven. Maar dan zullen we, in een samenleving die steeds diverser wordt, op een andere manier over de Verlichting moeten praten. Niet als een stel in steen gebeitelde eeuwige waarden, niet als een vorm van erfgoed. We moeten het over de Verlichting hebben als een manier van in het leven te staan; als een open project, waaraan iedereen kan deelnemen en waaraan we samen vormgeven.

De Week van de Verlichting is een initiatief van het Brussels Studentengenootschap (BSG), Studiekring Vrij Onderzoek, Centrum voor Academische en Vrijzinnige Archieven (CAVA), Humanistische Jongeren (HUJO), Masereelfonds, Oudstudentenbond VUB (OSB), Uitstraling Permanente Vorming (UPV), Werkgemeenschap Leraren Ethiek - DigiMores, Willemsfonds, Vermeylenfonds, Humanistisch Verbond Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Universitair Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking (UCOS) en het huisvandeMens Brussel. Alle evenementen worden mede mogelijk gemaakt door de ondersteuning van de deMens.nu en de VUB.

Brussels Studentengenootschap Vrije Universiteit Brussel