Caroline Pauwels roept op tot helpende handen

Vrijwilligersactie zorgsector: dringend kinderoppas gevraagd

Caroline Pauwels, rector van de Vrije Universiteit Brussel, heeft studenten en burgers opgeroepen solidair te zijn en zich voor elkaar in te zetten. Geneeskunde studenten in Jette hebben al een interim-bureau opgezet voor vrijwilligers in het UZ Brussel. Vooral kinderopvang voor personeel is een nijpend probleem. Daarom is er een speciale oproep gelanceerd voor kinderoppas.

“Graag wil ik mijn enorme waardering uitdrukken voor de zorgverleners die dag in dag uit op de eerste rij staan, oog in oog met die geniepige en onzichtbare vijand die het coronavirus tenslotte is.”

Op de Brussels Health Campus in Jette heeft het Geneeskunde Studenten Platform (GSP) een pop-up uitzendbureau opgezet voor studenten van de medische campus. Op één dag tijd hebben zich al bijna tweehonderd studenten als vrijwilliger aangemeld; hoofdzakelijk studenten geneeskunde, maar ook uit biomedische wetenschappen, farmacie en kine. Ook studenten verpleeg- en vroedkunde van de Erasmus hogeschool Brussel staan paraat. De studenten zullen worden ingezet voor logistieke en administratieve bijstand. Ook met lokale huisartsenwachtpost in de regio zijn er contacten voor ondersteuning.

“Morele steun is belangrijk. Maar onze zorgverleners hebben tegelijk nood aan heel praktische steun. Daarom doe ik ook een warme maar dringende oproep aan iedereen die jonger is dan dertig en in opperbeste gezondheid is  – studenten, Brusselaars, iedereen die jong is én tijd heeft…  om onze zorgverleners bij te staan.”

Zorgpersoneel heeft dringend kinderoppas nodig

Er zijn dringend mensen nodig om kinderen van het zorgpersoneel van UZ Brussel op te vangen. Daarvoor is er een platform opgericht waarop vrijwilligers zich kunnen registreren als oppas. Jongeren vanaf zestien jaar kunnen zich aanmelden. Zij kunnen daarop aangeven voor welke regio’s en momenten ze beschikbaar zijn. De opvang van de kinderen gebeurt in de vertrouwde thuisomgeving, zonder grote groepen samen te brengen.

Vrijwilligers kunnen zich hier registreren: www.uzbrussel.be/web/guest/babysitters-gezocht

Voor contact met een vrijwilliger of de organisatie kunt u terecht bij de persrelaties van de VUB.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel