Brusselse Mindblowers strijkt neer op Theater Aan Zee

VUB-academici en Brusselse artiesten buigen zich in vier voorstellingen over thema ‘verwondering’

Wetenschappers en kunstenaars zijn de visionairs van de samenleving. Om hen een podium te geven, riepen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Koninklijke Vlaamse Schouwburg (KVS) Mindblowers in het leven. Voor de vijfde keer op rij slaan beide instellingen de handen in elkaar voor unieke performances tussen kunst en wetenschap. Tijdens vier verschillende voorstellingen op 31 juli en 1 augustus bestijgen VUB-academici en Brusselse artiesten het podium in de Grote Post en buigen ze zich over het thema ‘verwondering’. Het evenement vindt plaats tijdens Theater Aan Zee, het theater- en muziekfestival in Oostende, en maakt deel uit van het VUB-initiatief weKONEKT.

Deze Mindblowers aan zee zijn een krachtig signaal om te tonen dat het beide instellingen menens is wat betreft engagement en betrokkenheid voor en binnen de maatschappij. De samenleving van morgen wordt immers niet gebouwd vanuit het eigen grote gelijk, maar vanuit dialoog en een zoektocht naar verbinding.

Wij, KVS en VUB, twee instellingen in Brussel die onderzoek, onderwijs, theater en cultuur in de brede zin van het woord in het hart van de missie dragen, willen daarin de meest actieve rol opnemen. Het is nodig dat academici en kunstenaars zich luid, ferm en passioneel mengen in het publieke debat. Dat is vandaag, zo vinden wij, meer dan ooit de maatschappelijke rol die een universiteit en een theater moeten spelen“, aldus Michael De Cock, artistiek leider bij KVS.

Na vier succesvolle edities van Mindblowers in Brussel strijkt het gezelschap dit jaar neer op Theater Aan Zee in Oostende. De editie wordt volledig gewijd aan ‘verwondering’, niet toevallig ook het thema van het festival dit jaar. “Academici en kunstenaars werken beiden vanuit nieuwsgierigheid, verbeelding, vrijheid, creativiteit en kritisch denken. Pas wanneer je het ondenkbare denkt, inbeeldt en verbeeldt, kunnen wetenschap en kunst nieuwe horizonten creëren. En laat Oostende voor nieuwe horizonten de perfecte locatie zijn”, aldus Lynn Tytgat, coördinator weKONEKT.

Mindblowers bestaat uit een heel diverse groep wetenschappers en kunstenaars, zoals Lisette Ma Neza, Jean Paul Van Bendegem, Karine Van Doninck, Michel Maus, Honoré d’O, Fien Leysen,… De volledige line-up is binnenkort terug te vinden op de website. Het belooft alvast een uniek samenspel van tot nadenken stemmende interventies te worden, met performances op het kruispunt van kunst, cultuur en reflectie.

Tickets voor Mindblowers op Theater Aan Zee zijn te bestellen via de website of via het Facebookevenement. Het volledige programma van Theater Aan Zee: https://theateraanzee.be/programma.

Lies Feron
Lies Feron Persrelaties Vrije Universiteit Brussel