Bloggende VUB-proffen roepen op tot klimaatactie

België kan de klimaatdoelstellingen in 2050 halen. Energieoverschotten omzetten naar waterstof of methanol is de weg naar groene, duurzame en betrouwbare energie

De gevolgen van de lockdown op de economie en de volksgezondheid zijn dramatisch. Maar er waren ook gunstige effecten op onze gezondheid o.a., de sterke daling van de luchtvervuiling en de verminderde uitstoot van CO2. VUB-professoren Willy Baeyens, en Hubert Rahier maken nu aan hand van blogreeks België klimaatneutraal: een energieplan duidelijk dat hetzelfde effect op het klimaat ook kan bereikt worden zonder dat de economie hoeft stil te vallen of dat we ons niet meer zouden mogen verplaatsen, namelijk met groene energie. “We hebben nood aan een ambitieus transitieplan van de overheid, maar ook burgers, energieproducenten en andere bedrijven moeten actief kiezen voor groene energie. Daarom vinden we het belangrijk om informatie over de energietransitie op een toegankelijke manier beschikbaar te maken voor iedereen. Het realiseren van de klimaatneutraliteit in 2050 is een participatief proces. Alle actoren moeten hun bijdragen leveren,” zo Baeyens en Rahier.

Volgens Baeyens en Rahier zijn zes pijlers onmisbaar voor een duurzaam klimaatbeleid:

1. Een overschakeling naar groene energie is noodzakelijk, met o.a. een maximale installatie van zonnepanelen en -boilers op daken, en windmolenparken op zee. België heeft nood aan 289 TWh/jaar aan hernieuwbare energie, terwijl de huidige productie van 16.4 TWh/jaar nog geen 10% van dit volume bedraagt. “Door jaarlijks grosso modo 15 TWh bijkomend te produceren en te besparen waar mogelijk, kunnen we bij onveranderd verbruik ons productiedoel in 2040 halen. Dat is een kolossale uitdaging maar heel goed realiseerbaar,” aldus Baeyens en Rahier.
  2. Investering in de opslag van energie is cruciaal – “Tijdens de coronacrisis zagen we een afname van energieverbruik door de industrie. Maar de kerncentrales bleven natuurlijk draaien. Het is daarom een goed idee om zulke overschotten om te zetten naar waterstof of methaan, waardevolle energiebronnen die later kunnen aangewend worden. Als we ons gaan focussen op de technologie om energieoverschotten op te slaan (van kerncentrales of van zonne- en windenergie) zal deze technologie van converteren en stockeren gevoelig gaan verbeteren, en die kennis hebben we namelijk heel erg nodig om de transitie naar groene en duurzame energie efficiënt te realiseren.”
  3. Uitwisseling van energie met het buitenland is noodzakelijk. Op die manier kan vraag en aanbod aan hernieuwbare energie op elkaar afgestemd worden.
  4. Energieconsumptie moet omlaag door onder meer de isolatie van gebouwen
  5. Een overschakeling naar elektrisch transport
  6. Blijvende investeringen in wetenschappelijk onderzoek, zoals bijvoorbeeld in de stockage van waterstof en methaan, wat vandaag nog heel duur en moeilijk is

De volledige nabeschouwing en blogreeks kan je vinden op Wtnschp.be/series, en zal ook verschijnen op Eos Blogs.

Links

Nabeschouwing: Hoe kunnen wij samen, burgers, politici en bedrijven, de klimaatdoelstellingen halen?
Volledige blogreeks: België klimaatneutraal: een energieplan (www.wtnschp.be/series)

Contact:

Hubert Rahier