Binnenkort 800km ver rijden met elektrische wagen?

VUB bouwt dry room voor ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s

Voor de ontwikkeling van batterijen voor elektrische voertuigen investeert onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel in een high-tech pilootlijn voor de productie van nieuwe batterij-technologieën. Deze pilootlijn zal uitgerust worden met een ultramoderne dry room. De nauwkeurige klimaat regeling (vochtgehalte en temperatuur) van de dry room stelt onderzoekers in staat om de volgende generatie batterijen te ontwikkelen uit innovatieve materialen. MOBI wil met de investering op korte termijn baanbrekende ontwikkelingen in de capaciteit van de batterijen forceren. MOBI streeft ernaar om de batterijcapaciteit te verhogen waardoor er langere afstanden met elektrische wagens kunnen worden gereden, tot zelfs 800 km. Verder moeten de innovaties ook de batterijkosten verlagen zodat de elektrische wagens goedkoop worden.

Het dry room project startte op 29 juli dit jaar en wordt gebouwd op de VUB-campus in Etterbeek. De bouw duurt zes maanden waardoor de piloot-lijn en zijn dry room begin 2020 volledig operationeel zal zijn. Een dry room is een kamer waarin de luchtvochtigheid en de temperatuur nauwkeurig kan geregeld worden. Deze twee parameters zijn belangrijk voor de veiligheid en voor de kwaliteit van de geproduceerde batterij. Het dauwpunt van de dry room bedraagt -50°C. Het kan een dauwpunt van -45°C aan terwijl twee personen erin aan het werken zijn.  Daarnaast zal de ruimte uitgerust worden met ultramoderne apparaten zoals een ‘ball mil’, een ‘blade coater’ en een ‘hot calendaring machine’. Het zal vooral gebruikt worden voor de verdere ontwikkeling van solid-state batterijen.

Het Battery Innovation Centre (BIC) van MOBI is het belangrijkste Belgische expertisecentrum voor onderzoek en ontwikkeling van energieopslagsystemen voor elektrische voertuigen en stationaire toepassingen. Veel industriële bedrijven ontwikkelen hun R&D in samenwerking met MOBI door gebruik te maken van hun ultramoderne apparatuur en kennis.

Prof. Joeri Van Mierlo, hoofd van MOBI: “Ons onderzoek binnen het Batterij Innovatie Centrum is voortdurend aan het groeien en heeft al uitstekende, deskundige kennis opgeleverd. Met het installeren van de dry room en onze expertise, zal het mogelijk zijn verdere ontwikkelingen binnen de batterijtechnologie te realiseren.”

Contact:

Phebe Coppens, communicatie manager MOBI