BI³ Fund, BRUSSELS IMAGINATION, INNOVATION AND INCUBATION FUND

VUB zaai- en starterskapitaalfonds maakt het verschil door risicovolle investering in spin-offs

In de periode tussen de oprichting in 2002 en de afsluiting eerder dit jaar, investeerde het BI³ Fund in 8 spin-offs van de Vrije Universiteit Brussel. Een van deze spin-offs was Collibra, de eerste Belgische unicorn. Het doel van het fonds was om te investeren in een vroege ontwikkelingsfase waarin andere investeerders niet bereid waren om het startersrisico te nemen. Nu de universiteit de balans opmaakt, bleek dit de juiste strategie.

Het risicokapitaalfonds Brussels I³ Fund NV, afgekort BI³ Fund, werd opgericht in 2002 met financiële bijdragen van Brustart (een filiaal van finance.brussels), KBC Bank, BNP Fortis Private Equity Belgium, Ethias en de Vrije Universiteit Brussel (VUB).

Voortbouwend op 3 pijlers - Imagination, Innovation and Incubation - had het BI³ Fund als doel om voldoende ruimte te creëren voor een innovatieve valorisatie- en ondernemerschapstrategie aan de VUB. Het verschafte zaaikapitaal, financiële en business knowhow aan spin-offbedrijven van de Vrije Universiteit Brussel in een vroege risicovolle fase. Begin 2019 werd het fonds succesvol afgesloten.

Tijdens de investeringsperiode werden in totaal 8 spin-offs geholpen door het BI³ Fund. De initiële bijdrage van het BI³ Fund bood ondersteuning tijdens de startfase en hielp de brug te slaan naar externe financiering, die in de meeste gevallen succesvol verlopen is. Het gaat in het totaal over een bedrag van meer dan € 200 mio.

Hoewel durfkapitaal in een vroege fase een hoog risico inhoudt, is het BI³ Fund erin geslaagd een mooi rendement te bieden aan de aandeelhouders. Bovendien zorgden de VUB spin-offs en vooral Collibra, de eerste Belgische unicorn, voor de creatie van meer dan 470 jobs, een cijfer dat in de komende jaren nog sterk zal toenemen.

Quotes:

BI³ Fund was een geweldige partner tijdens onze groeifase. Als eerste investeerder geloofden zij in de oprichters en in onze visie vooraleer anderen dat deden. Dat vergt moed. Zij boden steeds ondersteuning, zowel tijdens goede als moeilijke tijden. Het was een plezier om met het hele BI³ team samen te werken terwijl we met Collibra van een idee uitgroeiden tot een succesvol, snelgroeiend softwarebedrijf.”

Felix Van de Maele , CEO and co-founder of Collibra

VUB spin-off in data governance - founded in 2008 - first Belgian unicorn

BI³ Fund, een fonds opgericht op initiatief van VUB, heeft aangetoond dat het mogelijk is op een succesvolle wijze kennis naar de ondernemerswereld te brengen,”bold in business” te zijn door ondermeer mogelijk te maken dat een “unicorn” kan bloeien en ten slotte af te sluiten met een aantrekkelijk rendement voor de mede-investeerders.

Spin-offs en start-ups zijn nodig voor de ontplooiing en versterking van het ondernemersinitiatief in ons land.”

Gerard Van Acker, Voorzitter Raad van Bestuur BI³Fund

Gerard Van Acker , Bestuurder van investeringsfondsen

Tel + 32 50 673047

Mobiel + 32 495 519243

Mail: [email protected]

Kristel Mommaerts, Legal Advisor - spin-offs/contract research VUB TechTransfer

[T] +32 2 629 38 66

[M] +32 477 58 41 50

[E] [email protected]

Foto van voorzitter Gerard Van Acker van het BI³ Fund  op h Closing Event op 19 maart 201.

Thierry Geenen, fotograaf