Belgische arbeids- en organisatiepsychologen leggen eigen competentieprofiel voor aan federale en regionale ministers

Resultaat van unieke samenwerking over taalgrenzen heen

Op woensdag 3 april dient een taalgemengde werkgroep van arbeids- en organisatiepsychologen een eigen competentieprofiel in bij de federaal ministers Peeters, De Block, Ducarme en Geens. Met het nieuw competentieprofiel scharen de arbeids- en organisatiepsychologen zich naast de klinische psychologen, die al eerder met hun profiel naar buiten kwamen. “Ons nieuwe profiel brengt helderheid met betrekking tot het vakdomein en de benodigde competenties van arbeids- en organisatiepsychologen. Het kan als zodanig onder meer dienen als kompas voor een gestroomlijnder inhoud van de opleiding arbeids- en organisatiepsychologie over heel België, maar ook een leidraad zijn voor al diegenen die aandacht hebben voor de mens in de organisatie in een steeds complexer wordende arbeidsmarkt,” zegt VUB-professor en coördinator van de werkgroep Roland Pepermans.

Aan het nieuwe eenduidige competentieprofiel is meer dan een jaar gewerkt door academici van de belangrijkste universiteiten van beide kanten van de landsgrens: UCLouvain, ULB, ULiège, UMons, KULeuven, UGent en de VUB. Verder zaten er in de werkgroep vertegenwoordigers van zowel de Nederlandstalige (VOCAP) als de Franstalige (APTO) professionele organisatie van de arbeids- en organisatiepsychologen.

“Die brede samenwerking, waarin alle belangrijke Belgische actoren uit dit domein zijn betrokken, is zeldzaam voor ons land,” zegt Roland Pepermans. “We hopen dan ook dat de volgende federale regering de waarde van onze inspanning erkent en er in haar beslissingen op het gebied van welzijn en werk rekening mee zal houden.”

Het nieuwe competentieprofiel van arbeids- en organisatiepsychologen wordt op woensdag 3 april doorgestuurd naar de kabinetten van federaal ministers Kris Peeters, Maggie De Block, Denis Ducarme en Koen Geens en de regionale ministers Jean-Claude Marcourt, Hilde Crevits en Jo Vandeurzen.

Roland Pepermans Professor arbeids- en organisatiepsychologie, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Persmedewerker, Vrije Universiteit Brussel
Geert Goessaert Persmedewerker, Vrije Universiteit Brussel