Architectuurstudenten VUB nemen tijdelijk intrek in voormalige rijkswachtkazernes

‘Islands of Brussels’ allereerste event in Usquare.brussels

Van maandag 19 tot donderdag 22 maart palmen de studenten Ingenieur-Architect van de Vrije Universiteit Brussel massaal Usquare.brussels in voor hun jaarlijkse Architectuurweek. Het is het allereerste VUB-initiatief in de voormalige rijkswachtkazernes aan de Generaal Jacqueslaan en de Kroonlaan in Elsene, die zullen worden omgevormd tot een nieuwe, internationale campus van de VUB en de ULB. Tot het zo ver is, vormen ze echter nog een van de vele Islands of Brussels – niet geheel toevallig het thema van de architectuurweek.

Huzarenstuk
Dat de Architectuurweek dit jaar plaatsvindt in Usquare.brussels is een waar huzarenstuk. Nooit eerder was de locatie voor het publiek toegankelijk. Met man en macht hebben de studenten en onderzoekers van het departement Architectural Engineering ze omgevormd tot een publiekelijk toegankelijke plek waar lezingen, debatten, workshops en studentenfeestjes mogelijk zijn. Er is zelfs een tijdelijke stellingenconstructie voorzien met geïntegreerd pop-upcafé.

Vlaams en Brussels Bouwmeester
Alle activiteiten van de Architectuurweek vinden plaats in de manege van de voormalige rijkswachtkazerne. Het event wordt op maandag afgetrapt met een lezing van Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck. Dinsdag wordt de film Playtime van Jacques Tati vertoond en donderdag is er een slotdebat waarin Brussels Bouwmeester Kristiaan Borret, professor-emeritus Eric Corijn en VUB-rector Caroline Pauwels zullen debatteren over de eilanden in Brussel.

Wat maakt een Island of Brussels tot eiland?
Het Warandepark, het Zuidstation, Tour & Taxis en ook de VUB-campus zelf in Etterbeek: het zijn allemaal Islands of Brussels. Ze verschillen sterk van hun omgeving qua functie, morfologie of uitzicht. Maar hoe verhouden ze zich precies met hun omgeving? Zijn het ijkpunten of zijn hun grenzen problematische breuklijnen? Rond die vragen hebben de onderzoekers en studenten samen verschillende workshops voorbereid, waarin ze door middel van ontwerpend onderzoek de relaties van die eilanden zullen trachten te ontwarren en te exploreren.

weKONEKT.brussels
Islands of Brussels schrijft zich in weKONEKT.brussels, dat de band tussen de VUB en de stad wilt aanhalen, de studenten aanspoort uit de grenzen van hun campus te breken en ze wilt verbinden met het werkveld en de complexe maar boeiende realiteit van een internationale stad. Het vindt plaats een week voor de grote weKONEKT.brussels-week, waarin honderden studenten van de VUB massaal de stad zullen intrekken.

Islands of Brussels

• Van maandag 19 tot en met donderdag 22 maart
  • Plaats: Usquare.brussels (voormalige rijkswachtkazernes aan de Generaal Jacqueslaan en de Kroonlaan in Elsene)
  • Workshops, lezingen, filmvoorstelling en slotdebat rond eilanden van Brussel