Acht VUB-doctoraatsonderzoekers nemen het tegen elkaar op in derby

Persuitnodiging Doctoral Derby (donderdag 1 juni – 15u tot 17u – Pilar Box - Brussels Humanities, Sciences and Engineering Campus, Pleinlaan 2, 1050 Etterbeek)

Vrijdag 26 mei 2023 – Op donderdag 1 juni nemen acht doctoraats- en postdoctoraatsonderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) het tegen elkaar op tijdens de finale van de jaarlijkse Doctoral Derby. Tijdens de derby proberen de deelnemende wetenschappers hun onderzoek op een eenvoudige en doeltreffende manier uit te leggen aan een breed publiek. Wie dat het beste kan, wint de derby. De winnaars ontvangen een onderzoeksbudget van € 500.

Aan de derby gaan drie maanden van intensieve voorbereiding vooraf in een traject waarbij VUB-PhD-studenten en -postdoctoraatsstudenten leren om hun onderzoek op een doeltreffende manier te pitchen bij een breed publiek. Ze moeten daarvoor een overtuigende samenvatting schrijven van het onderzoek. Daarna stellen ze het voor aan een levend publiek. Bij elke stap in de wedstrijd kunnen ze rekenen op training op maat.

Tijdens de derby-finale op 1 juni stellen de acht overblijvende kandidaten hun onderzoek voor in een korte video, die gemaakt werd in samenwerking met het wetenschapspopularisatie-project Science Figured Out. De drie deelnemers die volgens publiek en jury voor de beste samenvatting zorgen, ontvangen elk een onderzoeksbudget van €500.

De finalisten en hun onderzoek

• Zoé Jardon - Hoe kunnen we 3D-geprinte onderdelen slim maken en weten dat ze gezond zijn? (promotor: Patrick Guillaume)
  • Carmen Mazijn - Hoe slimme algoritmen onaanvaardbare patronen leren (promotor: Vincent Ginis en Jan Danckaert)
  • Lander Van Tricht - De gletsjers van Centraal Azië verdwijnen snel. Naar een toekomst zonder water? (promotor: Philippe Huybrechts)
  • Kenza Mostagim - Aanpak van langetermijn bijwerkingen van borstkankerbehandeling nog voor de behandeling begint (promotor: Jo Nijs)
  • Flore Van Maldeghem - CSI Solar System: aanwijzingen van kosmisch stof (promotor: Steven Goderis)
  • Duha Ceylan - Kinderopvang voor iedereen (promotor: Tuba Bircan, Michel Vandenbroeck)
  • Aarushi Audhut Caro - Nieuwe therapie tegen eierstokkanker: Onszelf behandelen met onze cellen! (promotor: Damya Laoui)
  • Rani Kronenberger - Fast and furious hearts: on a quest for a cure (promotor: Carlo De Asmundis)
Story image

Stimuleren van wetenschapscommunicatie

‘Initiatieven als de Doctoral Derby helpen onze onderzoekers om zich bewust te worden van het belang van doeltreffende wetenschapscommunicatie.’ zegt VUB-rector Jan Danckaert. ‘Door te communiceren over hun wetenschappelijke bevindingen bij een zo breed mogelijke laag van de bevolking, voeden ze het maatschappelijk debat rond hedendaagse uitdagingen met argumenten die gestoeld zijn op feiten. Science is not just another opinion. In een wereld in transitie en crisis, waar veel desinformatie circuleert en wetenschap steeds meer in vraag wordt gesteld, is het als universiteit belangrijk om de resultaten van wetenschappelijk onderzoek goed naar het brede publiek over te brengen. Wetenschap dient het algemeen belang.”

Door wetenschapscommunicatie te stimuleren bij haar onderzoekers, wil de VUB als Urban Engaged University bijdragen tot een genuanceerd publiek debat over hedendaagse maatschappelijke uitdagingen.

We nodigen je graag uit om de finale van de derby bij te wonen. Ben je graag van de partij? Neem dan contact op:

Nathalie Vlaemynck
Nathalie Vlaemynck Woordvoerder en algemeen perscontact