Aantal Internationale studenten blijft groeien aan de VUB

Het aantal internationale studenten aan de VUB is met vier procent toegenomen.  Dit academiejaar studeren er 4.673 buitenlandse studenten aan de Vrije Universiteit Brussel. In het academiejaar 2019/2020 waren dat er 4.494. Dit betekent dat ruim een vijfde van de studenten aan de VUB uit het buitenland komt. Drieënvijftig procent daarvan is afkomstig van buiten Europa en 55 procent is vrouwelijk.

De studentenpopulatie aan de VUB telt maar liefst 148 nationaliteiten, exclusief Belgen. De grootste groep uit Europa is afkomstig uit Nederland, met 611 studenten. Daarna volgen Italië (284), Duitsland (207) Spanje (205) en Frankrijk (125).

Bij studenten van buiten Europa is China koploper met 268. Ze wordt gevolgd door Iran (174), India (137), Turkije (103) en Kameroen (87).

Vicerector Internationalisering Professor Romain Meeusen: “De snelheid van aangroei van internationale studenten is zelfs groter dan de stijging van het totaal aantal studenten aan de VUB. Ons studieaanbod is voor buitenlandse studenten duidelijk erg aantrekkelijk. Brussel is een knooppunt van internationale instellingen, zoals de Europese Unie, de NAVO en het hoofdkwartier van vele internationale en Europese bedrijven. Dit pakket is een troef om internationale academische kennis te verzamelen.”

Studenten gaan weer op uitwisseling

Met programma’s als Erasmus, SEMP en andere initiatieven kunnen studenten een tijd aan de VUB studeren, of kunnen VUB-studenten een tijd in het buitenland verblijven. In tegenstelling tot het vorig academiejaar kunnen de VUB studenten weer op uitwisseling gaan. Dit jaar zijn er 73 VUB-studenten die een uitwisselingsprogramma in het buitenland volgden. De favoriete bestemming is Duitsland, gevolgd door Zweden, Nederland, Spanje en Finland. Het aantal inkomende uitwisselingsstudenten kende vorig jaar een groei met 6.5%, Dit jaar zijn er vanwege corona minder inkomende studenten.  De meeste studenten komen uit Italië,  Spanje , Marokko, Polen en Duitsland.

Professor Romain Meeusen is te bereiken via de persrelaties.

Sicco Wittermans
Sicco Wittermans Woordvoerder en persrelaties Vrije Universiteit Brussel