81 VUB-onderzoekers bundelen antwoorden op migratie, gelijkheid en racismeproblematiek in nieuwe publicatie

Vanaf vandaag is het gloednieuwe boek “Migratie, Gelijkheid & Racisme. 44 Opinies” verkrijgbaar, waarin meer dan 80 VUB academici en co-auteurs hun inzichten én opinies bundelen rond prangende maatschappelijke thema’s als gelijkheid, racisme en migratie. De publicatie kwam tot stand onder redactie van Ilke Adam, Tundé Adefioye, Serena D'Agostino, Nick Schuermans, Florian Trauner en is een uitgave van ASP/VUBPRESS.

In 44 opiniestukken kijken academici uit verschillende domeinen - zoals de filosofie, rechten, psychologie, gezondheidswetenschappen, sociologie, geografie, criminologie, communicatie- en politieke wetenschappen - naar migratie, gelijkheid en racisme vanuit verschillende disciplinaire invalshoeken. Zij stellen in hun bijdrages wijdverbreide opvattingen over migratie, gelijkheid en racisme ter discussie en werpen oplossingen op die kunnen storen.

Deze centrale thema’s van het boek leiden steeds vaker tot verhitte maatschappelijke debatten.  Iedereen heeft er wel een mening over. Omtrent zulke hete hangijzers is het echter belangrijk om zich te beroepen op expertise: op feiten, op wetenschappelijke inzichten, op kritische analyse. Dit is nog belangrijker in tijden waar er zoveel informatie – en fake news- op ons afkomt via sociale media dat het moeilijk wordt het kaf van het koren te scheiden.

Bekende VUB’ers als Ilke Adam, Karen Celis, Pieter-Paul Verhaeghe, Dounia Bourabain, Bram Spruyt, Patrick Deboosere en Paul De Hert werkten mee aan het boek, maar ook een hele resem jong en minder jong academisch talent die minder vaak de media opzoeken, evenals  co-auteurs van buiten de VUB zoals Tundé Adefioye (KVS), activist Billy Kalonji, Ilke Froyen (Passa Porta) en Nadia Fadil (Kuleuven).

Over de muren heen kijken
“Migratie, Gelijkheid & Racisme. 44 Opinies” ontstond binnen de denktank POINcaré van de Vrije Universiteit Brussel (VUB), in samenwerking met de interdisciplinaire onderzoeksgroep BIRMM.

POINcaré werd in 2016 opgericht door rector Caroline Pauwels om vanuit verschillende onderzoeksdomeinen antwoord te bieden op maatschappelijke problemen. De denktank is vernoemd naar de Franse wiskundige en wetenschapsfilosoof Henri Poincaré (1854- 1912), die onder meer het principe van het vrij onderzoek beschreef, dat ook vandaag het wetenschappelijk en maatschappelijk project van de universiteit blijft inspireren.

“Migratie, Gelijkheid & Racisme. 44 Opinies” werd gisterenavond voorgesteld . Het werd een event vol spraakmakende interviews met de auteurs, met een dansvoorstelling van Mouss Sarr, slampoëzie van Sakina El Kaddouri en foto's van Esma Alouet. Journaliste Yasmina El Messaoudi was de gastvrouw.

Het boek is verkrijgbaar in het  Nederlands en in het Engels. Een gratis digitaal exemplaar kan eenvoudig gedownload worden op: https://birmm.research.vub.be/en/download-the-book-migration-equality-racism-44-opinions

Meer info

Prof. Ilke Adam, 0475-38 87 27, [email protected] (redacteur boek)

Hannah Vermaut , 0498-67 67 10, [email protected], (coördinator BIRMM)