374 vaccinaties in 6 dagen aan VUB

Veel internationale studenten

374 mensen hebben zich laten vaccineren in het vaccinatiecentrum op VUB-campus in Etterbeek en in de bus op de VUB-campus in Jette. Isabelle Selleslag, die de vaccinatie coördineerde:  "De eerste dagen waren er heel veel internationale studenten, de laatste dagen veel externen: Brusselaars, jongeren. Vaak waren het twijfelaars die in gesprek wilden gaan over hun bezorgdheden over het vaccin en dan overtuigd werden; erg fijn dat we daar in geslaagd zijn. Soms kwamen er mensen met een hele kliek vrienden kwamen die hen overtuigd hadden."

Vanaf 16 september werden er op zes dagen vaccinatiemomenten georganiseerd en werden dagelijks tientallen mensen gevaccineerd. Op die manier hoopt de universiteit bij te dragen aan de Brusselse vaccinatiegraad in het algemeen, en een veilige en vlotte start van het academiejaar in het bijzonder. De vaccinatiegraad van studentenpopulatie aan de VUB is overigens vergelijkbaar met Vlaanderen: waarschijnlijk tussen de zeventig en tachtig procent. Exacte cijfers kunnen niet gegeven worden, omdat studenten vanwege het medisch geheim daarover niet bevraagd mogen worden.  Het vaccinatiepunt is een samenwerking met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Zij leveren vaccins en medisch materiaal aan.

In de eerste plaats werden veel buitenlandse studenten geprikt, die in het thuisland nog niet de kans hadden om een vaccin te krijgen, of gevaccineerd werden met een vaccin dat niet erkend is in België. Zodra inkomende studenten en medewerkers hun quarantaine hadden afgerond, waren ze op de vaccinatiepunten welkom voor een prik.

Daarnaast kwamen er ook steeds meer mensen die twijfelden of ze het vaccin al dan niet wilden.. Studenten, personeelsleden, Nederlandstalige Brusselaars, buurtbewoners of zelfs mensen die van ver buiten Brussel kwamen. Ze hadden vragen bij de veiligheid of bij de werkzaamheid van het vaccin, of bij het coronavirus zelf. Zij kregen daar voor een gesprek met de aanwezige arts, die de tijd nam om te luisteren en te antwoorden op hun bezorgdheden. Op die manier hebben velen de stap gezet om zich te laten vaccineren.

Een andere motivatie was de brede uitrol van het Covid Safe Ticket in Brussel: vanaf 15 oktober is deze verplicht bij heel wat activiteiten; dat trok dus ook een aantal twijfelaars over de streep.

Een enkeling wilde er nog even over nadenken en de VUB hoopt dat die zich alsnog laten vaccineren.

Quotes van medewerkers aan het vaccinatiecentrum.

“Deze week mocht ik een vrouw met een zware naaldenfobie vaccineren. Ik nam ruim de tijd om haar te kalmeren, vroeg wat voor haar de beste manier was om dit achter de rug te hebben, en gebruikte ook een relaxerend filmpje op mijn telefoon. Dat lukte, de prik verliep goed, we waren beiden blij en trots op wat we bereikt hadden!“

“Ik had een erg fijn gesprek met een net toegekomen Afrikaanse student. Hij had zich mooi uitgedost voor deze speciale gelegenheid, maar dat kostuum moest natuurlijk even uit om het vaccin te kunnen zetten. Zo hadden we wel de tijd om het over zijn levensverhaal en z’n aankomst in België te hebben”

“Op de VUB verblijven nog steeds enkele sans-papiers na hun actie van de voorbije maanden. Eén van hen kwam, samen met 2 vrienden van het Steuncomité, langs voor een vaccin. Het is belangrijk dat mensen in precaire situaties ook beschermd worden, ook al hebben ze zoveel andere problemen. Fijn dat ik daaraan kon bijdragen!”

“Vorige week kwam er een jonge Brusselse vrouw langs, waarvan de ouders erg sceptisch waren en zich nog niet lieten vaccineren. Voor hun (meerderjarige) dochter wilden zij hetzelfde. Maar deze studente kwam langs om zich bij arts te informeren en besloot uiteindelijk om zich te laten vaccineren. Ze was gerustgesteld over het vaccin én dat haar ouders niet automatisch geïnformeerd werden. Studenten die zich informeren en voor zichzelf denken: zo hebben we ze graag!”

“Vandaag zat er een gezin met 3 jonge kinderen in de wachtzaal. Onze stewards in het vaccinatiepunt werden even babysit, terwijl de moeder haar prik kreeg. Een opgeblazen medische handschoen bleek het wondermiddel om hen te entertainen.”

“Soms hebben mensen zoveel stress en angst voor het vaccin, dat ze zich nadien flauw en ongemakkelijk voelen.  Gelukkig hebben we steeds suikerwafels en cola bij de hand. Zo zijn ze er snel terug bovenop, én meestal erg blij dat ze met het Johnson-vaccin slechts 1 prik moeten krijgen”.