300 schoolkinderen krijgen VUB-certificaat Arabische taal

Bijna dubbel zoveel als vorig jaar

Wij willen u als pers graag uitnodigen voor de uitreiking door de Vrije Universiteit Brussel van een certificaat Arabisch aan 300 schoolkinderen op zaterdag 5 mei. De afstudeerceremonie begint om 14 uur in auditorium QA van de Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus van de VUB, Pleinlaan 2, 1050 Brussel. Naast rector Caroline Pauwels zullen de ambassadeurs van Jordanië, Marokko, Koeweit, Libanon en Oman aanwezig zijn.

De VUB startte in 2016 met taallessen Arabisch voor schoolkinderen tussen 6 en 15 jaar, in samenwerking met GO! Scholen Groep Brussel and UCOS-vzw. “De bedoeling is Arabisch in een schoolse omgeving en een seculiere context aan te leren, gebaseerd op een wetenschappelijke methode,” zegt Sami Azar, projectleider en voortrekker van het initiatief.

Groot succes
De taallessen zijn een klinkend succes. Bij de introductie in 2016 schreven zich 164 kinderen in, gevolg gevend aan de communicatie op radio Arabel en Facebook. Ondertussen is aan reclame rond de Arabische taallessen geen nood meer. Dit jaar volgden 300 schoolkinderen de lessen, een maximum. Ook voor volgend jaar is dat maximum al bereikt, én is er een lange wachtlijst.

“We willen graag uitbreiden,” zegt Sami Azar. “Maar daarvoor zijn bijkomende middelen nodig. Via de VUB Foundation proberen we dan ook filantropische fondsen te werven zodat we het project op een duurzame manier kunnen uitbouwen.”

Vluchtelingen als ervaren lesgevers
Momenteel staan zes experten in voor de lessen, van wie vier als vrijwilliger. Ze zijn allemaal vluchtelingen die in hun land van oorsprong voor de klas stonden. Voor hij in België terechtkwam, was Sami Azar zelf directeur van een school in Syrië.

De taallessen Arabisch richten zich naar kinderen van vluchtelingen, kinderen met een Arabische achtergrond en kinderen uit gemengde gezinnen. Maar ook ouders die hun kinderen een betere kennis van het Arabisch willen laten bijbrengen, kunnen inschrijven. De lessen worden gegeven in 4 scholen in het Brusselse, met de leerlingen ingedeeld in 5 groepen van telkens 15 kinderen.

Entertainende ceremonie
Tijdens de afstudeerceremonie van zaterdag 5 mei zullen de afgestudeerde leerlingen – naast het in ontvangst nemen van hun begeerde certificaat – drie liederen zingen en twee dansen uitvoeren. Ook zullen de nieuwe leerlingen verwelkomd worden.

Het gedetailleerde programma van de afstudeerceremonie vindt u hier