10-daagse van de Geestelijke Gezondheid

VUB ondersteunt medewerkers UZ Brussel met #VerzorgDeVerzorgers

#VerzorgDeVerzorgers – een fondsenwervingsactie van de VUB Foundation op initiatief van rector Caroline Pauwels – leverde 25.000 euro op voor de verbetering van het emotionele en psychologische welzijn van de medewerkers van het UZ Brussel. Op vrijdag 9 oktober om 9u30 overhandigt de rector de cheque aan Marc Noppen, CEO van het UZ Brussel.

Met de opgehaalde fondsen wordt er ingezet op de psychologische ondersteuning van de zorg- en onderhoudsmedewerkers in het UZ Brussel. Villa Samson werd omgetoverd tot een veilig oord waar ze kunnen bekomen van alle druk en emoties, die hoog zijn opgelopen sinds de aanvang van de coronacrisis.

Niet toevallig valt deze cheque-overhandiging tijdens de 10-daagse Geestelijke Gezondheid die elk jaar loopt van 1 tot en met 10 oktober. Rector Caroline Pauwels wil het belang van een goede geestelijke gezondheid in de kijker zetten en aantonen dat de VUB en haar Universitair Ziekenhuis samen veerkrachtig zijn. Dr. Karen Pien (Medical Information Manager bij het UZ Brussel) luistert samen met een team van klinisch psychologen naar de persoonlijke ervaringen van de medewerkers. Ze zijn alert voor signalen van stress en angst, en helpen de mensen die er nood aan hebben om beter om te gaan met de druk en emoties. Deze helden worden ook letterlijk in de bloemen gezet door rector Caroline Pauwels.

Dr. Karen Pien vertelt: “Ik ben zelf ervaringsdeskundige van het post-traumatische stress syndroom. Tijdens de eerste golf van de coronacrisis heb ik prof. dr. Noppen uitgelegd wat ik dacht dat écht nodig was: een plaats waar in alle rust en kalmte kon gewerkt worden aan de geestelijke gezondheid van de zorg- en onderhoudsmedewerkers van het UZ Brussel. Die plek werd Villa Samson. Iedereen die naar ons komt mag zijn verhaal uitgebreid vertellen. Wij bieden een luisterend oor en zetten daarna in op zogenaamd ‘grondwerk’: enerzijds stimuleren we zelfzorg en anderzijds voeren we trauma release oefeningen uit.”

Rector Caroline Pauwels en CEO UZ Jette Marc Noppen via persrelaties VUB

VUB Foundation: [email protected] - 0477 444 494

Villa Samson: [email protected] - 0472 20 21 11

Dr. Karen Pien: [email protected] – 0476 574 573

Actie #VerzorgDeVerzorgers : www.vub.be/verzorgdeverzorgers

VUB Foundation

De VUB Foundation werft filantropische fondsen bij bedrijven, organisaties en particulieren. Het beleid van de fondsenwervende dienst van de VUB steunt op de overtuiging dat elke filantropische gift maatschappelijke return krijgt. Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug. www.vubfoundation.be

Villa Samson

Villa Samson is een gebouw naast het UZ Brussel waar huisdieren en patiënten elkaar onbezorgd kunnen ontmoeten. Ook ziekenhuismedewerkers kunnen hier sinds kort terecht voor emotionele en psychologische ondersteuning. De werking van Villa Samson is volledig afhankelijk van giften.
www.villasamson.be

GF CO