Wat is immuuntherapie? Een interview met prof. dr. ir. Damya Laoui (VUB)

Wereldkankerdag 4 februari

Dinsdag 31 januari 2023 - Zaterdag 4 februari is het Wereldkankerdag, de dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij de impact van kanker. Wat is immuuntherapie? En hoe helpt deze vorm van kankertherapie bij de zoektocht naar een kankervaccin? Prof. Dr. Ir. Damya Laoui, teamleider van de onderzoeksgroep ‘Cellular and Molecular Immunology’ aan de Vrije Universiteit Brussel, geeft antwoord. Samen met haar team voert ze fundamenteel onderzoek naar een kankervaccin tegen kankerherval en uitzaaiingen. Door kennis en experten rond kanker te bundelen wil de VUB bijdragen tot een betere maatschappelijke bewustwording rond kanker en kankeronderzoek.

Beste professor Laoui, wat is immuuntherapie?

“In kwaadaardige tumoren zitten niet alleen bedreigende kankercellen maar ook een heel aantal cellen van ons afweersysteem, ook wel gekend als ons immuunsysteem. Immuuntherapie geeft die cellen van ons immuunsysteem een boost, waardoor ze kankercellen gemakkelijker kunnen herkennen én vernietigen. Uit onderzoek hebben we geleerd dat sommige van die immuuncellen, de zogenaamde ‘dendritische cellen’ zeer goed zijn in het herkennen van kankercellen en het aanwakkeren van onze soldaten. Het zijn deze dendritische cellen die we gaan inzetten om een gepersonaliseerd vaccin te ontwikkelen dat ervoor moet zorgen dat mensen met kanker niet hervallen.

Hoe gaat dit dan concreet in zijn werk?

"Wel, stel dat jij bijvoorbeeld longkanker hebt. Dan zal jouw tumor chirurgisch worden verwijderd. Wij halen daar de goede dendritische cellen uit en spuiten deze vervolgens opnieuw in jouw lichaam als een persoonlijke therapie. Op die manier kunnen de dendritische cellen ervoor zorgen dat de kankercellen zich niet naar andere delen van het lichaam kunnen verspreiden en kunnen ze een geheugen opbouwen zodat jij niet zal hervallen.

Hoe verschilt jouw onderzoek met dat van anderen?

"Wij gebruiken cellen van eenzelfde patiënt. Deze cellen hebben in het lichaam zélf alle kennis meegekregen over de tumor van de patiënt en zijn heel goed in het vernietigen van die specifieke tumor. Wij moeten dus niet in het labo de cellen gaan manipuleren, waardoor ze veel beter overleven. En omdat die cellen van de patiënt zelf afkomstig zijn, ga je ook veel minder neveneffecten krijgen dan bij andere soorten therapieën.”

Wat verwacht je nog voor de toekomst van kankertherapie?

“Er is een algemene trend waarbij er gebruik wordt gemaakt van combinatietherapieën. ​ Onze dendritische cel-vaccinatie werkt nu bij muismodellen, en hopelijk binnenkort ook bij patiënten. Indien bepaalde patiënten toch niet zouden reageren op het vaccin, gaan we eerst proberen te achterhalen wat de resistentiemechanismes zijn en nadien, welke specifieke therapieën we moeten combineren om het wel te laten werken. Kortom, een combinatie van verschillende therapieën en meer gepersonaliseerde therapieën zullen de toekomst van kankeronderzoek bepalen.”

Bekijk het interview

Story image

Over Prof. Dr. Ir. Damya Laoui

Prof. Dr. Ir. Damya Laoui werkt als postdoctoraal onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB). Haar focus ligt op nieuwe therapieën tegen kanker. Zo werd ze in 2018 nog verkozen als grootste wetenschapstalent van Vlaanderen en Nederland en mocht ze in 2019  de Ignace Vanderschueren Prijs in ontvangst nemen voor haar doctoraatsonderzoek naar de rol van immuuncellen bij kanker. Op dit moment werkt ze samen met haar team aan de ontwikkeling van een vaccin tegen kankeruitzaaiingen.

Meer info over haar onderzoek >

Meer info over het Yamina Krossa Fonds >

• Contact via persdienst