VUB-wiskundigen ontwerpen uniek wiskundekostuum voor Manneken Pis

“Manneken Pisthagoras” is ode aan de wiskunde en Brussel

Wiskunde is de basis van de wetenschappen en baanbrekende technologieën als AI. Maar toch is er te weinig interesse in het studiegebied. Om daar verandering in te brengen, creëerde de Vakgroep Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel nu het allereerste wiskundepakje voor Manneken Pis. Het bekendste beeld van ons land kan het kostuum dan bijvoorbeeld aantrekken naar aanleiding van een wiskundedag, zoals Pi-dag op 14 maart.

Voor het ontwerp van de outfit haalden de initiatiefnemers inspiratie bij de bekende Griekse wiskundige Pythagoras, die de vader van de meetkunde wordt genoemd en wiens stelling tot het curriculum behoort. Het kostuum bestaat daarom uit een wit-paarse toga. De keuze voor paars als accentkleur naast het wit, dat typisch is voor de Oudheid, is niet toevallig: het is namelijk de kleur van de faculteit wetenschappen aan de Brusselse universiteit. Voor het hoofddeksel werd gekozen voor een tulband, verwijzend naar de reizen die Pythagoras geregeld ondernam naar Babylon. Die tulband rust op een zogenaamde ‘klak’, de typische studentenpet, vaak versierd met buttons en slogans. Ook op de ‘klak” voor Manneken Pis zullen dergelijke buttons over Brussel en wiskunde gespeld worden.

Als laatste onderdeel van de outfit ontwikkelden de VUB-wiskundigen in samenwerking met Nicolas De Coster (FabLab ULB) een accessoire dat de stelling van Pythagoras illustreert: een vlak met daarop een driehoek. Aan elke zijde van die driehoek grenst een vierkant. De vierkanten aan de twee korte zijdes zijn gevuld met water. De constructie draait regelmatig 180° waardoor het water van de 2 vierkanten overloopt en het derde, en grootste, vierkant volledig vult.

Dr. Ann Kiefer, die samen met collega-postdoctoraal onderzoeker dr. Leo Margolis verantwoordelijk is voor het initiatief, licht verder toe: “Manneken Pis heeft meer dan 1.000 verschillende kostuums die verwijzen naar de meest uiteenlopende thema’s. Maar nog geen enkel pakje over wiskunde, dat nochtans een belangrijke plaats inneemt in ons dagelijks leven. En het is ook gewoon een spannend domein dat nog vol verrassingen zit, ook voor wiskundigen zelf. Met ‘Manneken Pisthagoras’ hopen we wiskunde in eigen land en daarbuiten op de kaart te zetten. Het ontwerp werd intussen officieel goedgekeurd door de Stad Brussel, dus nu kan onze naaister Julie De Kezel echt van start.”

Voor meer informatie, contacteer:

Ann Kiefer

Leo Margolis