VUB-wiskundige Ingrid Daubechies is laureate van prestigieuze 'International Awards For Women in Science 2019'

Gelauwerd voor wetenschappelijk onderzoek en maatschappelijke inzet

De L’Oréal Foundation en UNESCO hebben de winnaars van de 21ste International Awards For Women in Science bekend gemaakt. Deze award bekroond toonaangevende vrouwelijke wetenschappers die baanbrekend onderzoek verrichten of absolute wereldtop in hun discipline zijn. Een van de vijf laureaten is VUB-alumna Ingrid Daubechies. Ze is een wiskundige en een wereldautoriteit op het vlak van zogeheten wavelets die onder andere beeldcompressie mogelijk maken.

Prof. Ingrid Daubechies behaalde in 1975 haar diploma in 1980 haar doctorstitel fysica aan de VUB. Daarna scheerde Daubechies hoge toppen met een indrukwekkende internationale carrière. Ze was van 1994 tot 2011 de allereerste vrouwelijke professor in de wiskunde aan de prestigieuze Princeton University. In deze periode werd ze ook lid van de U.S. Academy of Sciences. Daarna ruilde ze Princeton in voor een carrière aan de Duke University in North Carolina, waar ze vandaag actief is.

Ook in eigen land is ze geen onbekende. In 2005 kreeg Daubechies de Gouden Penning van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten toegekend. sinds 2012 is ze ook barones. Gedurende haar hele carrière bleef ze haar band met de VUB aanhalen. Zo organiseert ze sinds 2011 de jaarlijkse de Wiskunnend Wiske Wedstijd op de universiteit voor middelbare scholieren uit de derde graad. Hiermee wil ze jongeren van wiskunde laten proeven en hen warm maken voor wetenschap .  De wedstrijd vindt ook vandaag plaats, op Pi-dag.  “Wiskunde heeft nog steeds een saai en moeilijk imago. Dat is jammer, want als wiskunde op een levendige manier wordt onderwezen, is het ontzettend boeiend” aldus Daubechies.

Vandaag neemt ze de International Award for Women in Science in ontvangst Parijs. Ze krijgt de prijs onder meer voor haar baanbrekende werk rond zogenaamde ‘wavelets’, die vandaag toegepast worden in beeldcompressie -en vorming en digitale communicatie. Daarnaast wordt ze ook gelauwerd voor haar jarenlange inzet voor gelijke kansen, toegang tot onderwijs en wetenschap in ontwikkelingslanden. Aan de award is een geldprijs van 100.000 euro verbonden.

Lies Feron redacteur, Vrije Universiteit Brussel,VUB,VUB persdienst