VUB-wetenschappers en filmmakers winnen €80.000 voor documentaires

VUB en DOCVILLE steunen productie wetenschapsdocumentaires

Voor het eerst in de Belgische filmgeschiedenis krijgen drie documentaire filmmakers een budget van minstens € 80.000 om twee, op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde, korte documentaires te produceren. Uit een selectie van acht ideeën koos een vakjury twee winnaars. Filmmakers Charlotte De Cort en Camille Ghekiere werken samen met VUB-professor Mark Kochzius aan een documentaire over de bescherming van koraalriffen in de Indische Oceaan. Regisseur Vincent Langouche en VUB-onderzoeker Dr. Soetkin Vervust laten zich inspireren door Testerep, een gezonken eiland voor de kust van Oostende.

Het is de expliciete bedoeling van het DOCVILLE festival om twee auteursdocumentaires met internationale ambities te produceren die bewijzen dat een korte documentaire evenzeer inhoudelijk én artistiek waardevol kan zijn. Met het project engageren de VUB en DOCVILLE zich om Vlaamse wetenschappelijke documentaires te ondersteunen en bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het genre. Ze willen zo complexe onderwerpen toegankelijk maken voor een breed publiek. Deze bekendmaking is het slotstuk van een traject dat naar aanleiding van het DOCVILLE Documentaire Film Festival werd gestart in januari 2023 en waarvan de 19de editie plaatsvond tussen 22 en 30 maart. De documentaires zullen in première gaan op de volgende editie van DOCVILLE tussen 20 en 28 maart 2024.

Het traject begon in januari 2023 via een oproep aan VUB-wetenschappers om een voorstel te formuleren waarom hun onderzoek een documentaire verdient. De acht geselecteerde wetenschappers kregen elk mediatraining om hun project uiteindelijk te kunnen pitchen aan een groep filmmakers tijdens het festival. Deze filmmakers kregen vervolgens een aantal weken de tijd om op basis van het onderzoek na te denken hoe een korte documentaire uit dit onderzoek te destilleren. De twee geselecteerde projecten krijgen nu elk een budget van minstens € 40.000 om hun creatie te verwezenlijken.

Coral City

Onderzoeker: prof. Dr. Marc Kochzius (VUB)
​Regisseur: Charlotte De Cort en Camille Ghekiere

Terwijl het weer in België druilerig voorbij trekt, baant aan de andere kant van de wereld een speelse wetenschapper zich een weg door de drukke straten van Sri Lanka. Marc Kochzius duikt in de diepte van de oceaan om de toekomst van de koraalriffen te ontrafelen, die bedreigd worden door het snelle ritme van onze huidige wereld.

“Dit paradijs onder zee met duizenden kleurrijke vissen, koralen en reuzenmosselen wordt bedreigd door klimaatverandering, vervuiling en overbevissing”, vertelt VUB-prof. Kochzius tijdens zijn pitch. Maar hij blijft optimistisch. “Kunnen we de koraalriffen redden? Ja, dat kunnen we zeker!”

Het onderzoek van de professor focust op het beschermen van koraalriffen maar vreemd genoeg zit Marcs onderzoek zelf in het nauw door de hoge druk en drukte van de academische wereld. De hectische levensstijl in onze westerse wereld heeft ons individualistisch, vaak eenzaam gemaakt. Het is ook deze levensstijl die onze ecosystemen beïnvloedt en koraalriffen in gevaar brengt. Net als de mensheid verliezen ze letterlijk hun kleur door stress. En net als de mens hebben ze een langzamere wereld nodig om te gedijen.

Testerep

Onderzoeker: Dr. Soetkin Vervust (VUB)
​Regisseur: Vincent Langouche

Testerep was een schiereiland dat tot de middeleeuwen voor de Belgische kust lag, ter hoogte van Oostende, en uiteindelijk door de zee werd verzwolgen. Aan de hand van het verdwenen schiereiland wil de documentaire nagaan hoe wij als mensen de wereld bekijken en bestuderen.

Het onderzoek van VUB-onderzoeker Vervust, dat de naam Testerep meedraagt, is niet enkel van archeologisch belang, maar bekijkt hoe we kunnen omgaan met onze kustlijn in een veranderend klimaat. “De ondergang van een middeleeuws kusteiland bestuderen helpt zo om onze kust een duurzame toekomst te geven”, benadrukte Vervust in haar pitch.

Het Testerep-onderzoeksproject combineert een indrukwekkende hoeveelheid aan verschillende soorten dataverzameling en analyses; van onze ogen en handen (opgravingen) tot technologische verlengstukken voor onze zintuigen (LIDAR, geluids- en magnetische golven...). Zo legt de film de link tussen mens en technologie, verleden en toekomst.

OVER DOCVILLE/SCIENCEVILLE

Het in 2005 opgerichte documentaire filmfestival DOCVILLE is inmiddels het grootste en belangrijkste documentaire filmfestival van België en ook het enige dat Academy Award™ qualifying is. Voor zijn 19de editie (22-30 maart 2023) introduceerde het festival een nieuw onderdeel dat een vaste en belangrijke waarde zal blijven van alle volgende edities: ScienceVille. ScienceVille is het slotstuk van een jarenlange evolutie binnen het festival waarbij de interesse van het brede publiek voor wetenschap, de beschikbaarheid van kwaliteitsvolle wetenschappelijke documentaires én het enthousiasme van onze inhoudelijke partners wordt samengebracht.

OVER DE VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL

De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij. Met dit project wil de VUB complexe onderwerpen toegankelijk maken voor een breed publiek.

Bovenstaand project werd mogelijk gemaakt door de steun van de Vrije Universiteit Brussel, DOCVILLE, Departement Economie, Wetenschap & Innovatie, de Nationale Loterij en SABAM. Productiehuis Associate Directors zal de documentaires produceren.

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie