VUB-wetenschappers delen kennis op Theater Aan Zee

Al enkele jaren maakt het Oostendse theaterfestival Theater Aan Zee in hun programma ruimte voor wetenschap. Enkele VUB'ers zullen er hun kennis delen met het brede publiek. Zo brengt VUB-Prof. Luc Steels enkele interessante onderzoekers zoals prof. Steven Goderis samen binnen de rubriek Wetenschap Aan Zee. Dr. Jan Jagers heeft het over AI, tijdens ‘Factcheck: doden AI-bots de waarheid?’. Hij modereert voor Knack een gesprek over desinformatie in tijden van artificiële intelligentie. Het programma van Brein Aan Zee richt zich dan weer naar binnen, met een focus op taal en zelfperceptie. Prof. Stefanie Keulen is neurolinguïste en zal het hebben over het verlies van taal bij afasie. “Theater Aan Zee biedt het perfecte platform om naar de buitenwereld te communiceren over ons onderzoek”, zegt prof. Keulen.

Brein Aan Zee is een nieuwe rubriek op Theater Aan Zee en een dankbare kans om wetenschap tot bij het grote publiek te brengen. "Als neurolinguïste en dus taalkundige vind ik het bijzonder belangrijk dat mensen weten dat de taalkunde een rijke discipline is met vele facetten en domeinen”, zegt VUB-neurolinguïste Stefanie Keulen. Op zaterdag 29 juli geeft ze een uiteenzetting over de taalstoornis afasie. “De neurolinguïstiek als domein houdt zich onder andere bezig met onderzoek naar de manier waarop taal georganiseerd is in onze hersenen. In mijn onderzoek ligt de focus voornamelijk, maar niet uitsluitend, op klinische populaties. Een stoornis met betrekking tot de ontwikkeling van taal en spraak of het verlies van taalcompetenties heeft een grote impact op het individu, tast de levenskwaliteit vaak fundamenteel diep aan en overkomt een betrekkelijk groot deel van de bevolking. Dat kan gebeuren door een ontwikkelingsstoornis, beroerte, tumor of dementie. Het laat geen twijfel dat onderzoek hiernaar actueel is en zal blijven. Het is van zeer groot belang én er moet naar de buitenwereld over gecommuniceerd worden. Theater aan Zee biedt hiervoor het perfecte platform."

Dr. Jan Jagers is journalist, leidt het factcheck-platform DeCheckers en is factchecker bij het weekblad Knack. Hij modereert op dinsdag 1 augustus een gesprek over desinformatie in tijden van AI met Kristin Van Damme (onderzoekster UGent), Brecht Castel (Knack), Elisa Hulstaert (Knack), Rien Emmery (VRT-Knack).

Op woensdag 2 augustus vertelt VUB-biochemicus prof. Steven Goderis in kunstencentrum KAAP over asteroïden en meteorieten. Brachten ze essentiële bestanddelen voor het leven zoals water naar de aarde of vormen ze toch eerder een bedreiging, zoals de asteroïdeninslag van 66 miljoen jaar geleden het einde van de dinosauriërs betekende? Hij werpt een genuanceerde blik op een dynamisch zonnestelsel. Wetenschap Aan Zee is een initiatief van de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten over de oorsprong van het leven, de kosmos en artificiële intelligentie.

Prof. Stefanie Keulen
Dr. Jan Jagers
Prof. Steven Goderis

Meer info:

Prof. Stefanie Keulen: Brein Aan Zee: Taal(ge)raakt

Dr. Jan Jagers: Factcheck: doden AI-bots de waarheid? https://theateraanzee.be/programma/factcheck-doden-ai-bots-de-waarheid

Prof. Steven Goderis: Wetenschap Aan Zee: De kosmos blijft verbazen