VUB Wetenschappelijk Steunfonds viert vijftigste jubileum

Zaterdag 21 mei stond op de Vrije Universiteit Brussel in het teken van vijftig jaar steun aan wetenschappelijk onderzoek. Vijftig jaar geleden werd namelijk het Cultureel Steunfonds opgericht, later omgedoopt tot Wetenschappelijk Steunfonds. Ter gelegenheid hiervan vond er op de Brussels Humanities, Sciences & Engineering Campus een academische zitting plaats.

Bij de stichting van de onafhankelijke universiteit waren slechts beperkte middelen voor onderzoek beschikbaar. Om meer middelen voor wetenschappelijk onderzoek te vinden, vroeg rector Roger Van Geen aan toenmalig lid van de raad van bestuur Franz Bingen om een fonds op te richten. Het Cultureel Steunfonds voor de VUB zag toen het licht en werd later omgedoopt tot VUB Wetenschappelijk Steunfonds.

Het steunfonds richt zich op jonge onderzoekers aan het begin van hun carrière omdat zij meestal niet in aanmerking komen voor grote onderzoeksubsidies. Ook talrijke onderzoeksprojecten die tussen de plooien vallen van traditionele financieringsbronnen, worden ondersteund. Hierbij wordt de prioriteit gegeven aan interdisciplinaire onderzoek, omdat de meest waardevolle doorbraken tegenwoordig op het raakvlak van aanverwante disciplines gebeuren.

Een van die jonge onderzoekers is dr. ir. Xenia Geeraerts, die onder leiding van prof. dr. Bart Neyns (diensthoofd Medische Oncologie) en prof. dr. Sandra Tuyaerts patiënten met glioblastoom uitzicht wil bieden op een betere prognose. Elk jaar krijgen enkele honderden Belgen de diagnose glioblastoom. Dit is een extreem agressieve en moeilijk behandelbare hersenkanker met weinig kans op overleven. Xenia Geeraerts wil nagaan of de zogenoemde killer T-cellen, lichaamseigen immuuncellen die kankercellen kunnen uitschakelen, vermeerderd en genetisch aangepast kunnen worden. De bedoeling is om ze nadien terug te injecteren in het hersenvocht van de patiënten. Zo hoopt de beloftevolle vorser de overlevingskansen van patiënten met recidiverend glioblastoom te kunnen verhogen.

Het onderzoek van Xenia Geeraerts en het team is veelbelovend maar om het te kunnen opstarten zijn er meer financiële middelen nodig. Daarom doet het Wetenschappelijk Steunfonds naar aanleiding van zijn vijftigste jubileum een oproep om dit exploratief onderzoek mee te ondersteunen. Giften zijn welkom op het rekeningnummer BE51 0013 6779 3562 van de Vrije Universiteit Brussel met vrije mededeling ‘GIFT167’. Giften vanaf €40 zijn fiscaal aftrekbaar.

Het Wetenschappelijk Steunfonds wordt beheerd door de VUB Foundation, de filantropische dienst van de Vrije Universiteit Brussel. Het beleid van de VUB Foundation steunt op de overtuiging dat elke gift maatschappelijke return krijgt. Iedere bijdrage steunt onderwijs, onderzoek, innovatie of het patrimonium van de VUB. De kennis en inzichten die daaruit ontstaan, vloeien terug naar de samenleving.

Wat u geeft aan de VUB krijgt u terug
Meer lezen over het VUB Wetenschappelijk Steunfonds
Meer lezen over de VUB Foundation