VUB-ULB Laureaten voor vervolgde Chinese en Wit Russische vrouwelijke journalisten

Difference Day op zondag 2 en maandag 3 mei stelt vrouwelijke journalisten centraal

Vrouwen in de media nog vaak het slachtoffer zijn van een breed scala aan online geweld*

*onderzoek UNESCO

Ter gelegenheid van de Werelddag van de Persvrijheid organiseren de VUB en ULB elk jaar Difference Day.  Dit jaar wordt het een tweedaags gebeuren, met als thema “Women Breaking the News”. De twee zusteruniversiteiten VUB en ULB reiken dit jaar in het kader van Difference Day een eredoctoraat uit aan Wit-Russische onderzoeksjournaliste  en dissidente Svetlana Aleksandrovna Alexievich en een Honorary Title For Freedom of Expression aan de gevangen genomen Chinese  journaliste Zhang Zhan die de Corona uitbraak in Wuhan coverde.

Over de hele wereld zijn vrouwelijke journalisten niet ongewoon. Toch worden zij bij de uitoefening van hun vak met uitzonderlijke gevaren geconfronteerd. Omdat zij journalisten zijn, maar ook omdat zij vrouwen zijn. Uit een enquête door ICFJ en UNESCO blijkt dat vrouwelijke journalisten het slachtoffer zijn van een breed scala aan online geweld, waaronder bedreigingen met aanranding en fysiek geweld, grof taalgebruik, intimiderende privéberichten, bedreigingen om hun professionele of persoonlijke reputatie te schaden, digitale veiligheidsaanvallen, een onjuiste voorstelling van zaken via gemanipuleerde beelden, en financiële bedreigingen.  De cijfers worden op Difference Day gepresenteerd.

We nodigen u graag uit om Difference Day online te volgen op zondag 2 mei via https://www.differenceday.com/. Het volledige programma vindt u in de bijlage. U kunt via die link eveneens de uitreikingsceremonie van het eredoctoraat en de Honorary Title bijwonen op maandag 3 mei.

Indien u interesse heeft in een interview met rector Caroline Pauwels over het thema, gelieve contact op te nemen met Sicco Wittermans (VUB persrelaties).

Over de laureaten

Eredoctoraat

VUB en ULB reiken op Difference Day een eredoctoraat uit aan Svetlana Aleksandrovna Alexievich. Svetlana Alexievich is een Wit-Russische onderzoeksjournaliste, historica en schrijfster, van wie het werk in 2015 met de Nobelprijs voor Literatuur werd bekroond. Zij geeft stem aan de onderdrukte oppositie in haar land.

Honorary Title For Freedom of Expression

De Chinese journaliste Zhang Zhan ontvangt van de VUB en ULB de Difference Day Honorary Title For Freedom of Expression. Zhang Zhan  versloeg als eerste de uitbraak van het coronavirus in Wuhan. De Chinese autoriteiten hebben haar onder erbarmelijke omstandigheden gevangen gehouden en werd tot vier jaar  gevangenisstraf veroordeeld in een haastig proces waarbij geen onafhankelijke waarnemers aanwezig mochten zijn.

Burgerschapsprijs

De 16e Burgerschapsprijs van de Stichting P&V wordt op “Difference Day” uitgereikt aan journalist en regisseur Waad al-Kateab. Ze toont het publiek met haar documentaire ‘For Sama’, het dilemma van je land in oorlog te verlaten om te leven en jezelf en je familie een betere toekomst te bieden.

Werelddag van de Persvrijheid

In 1993 verklaarde de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties 3 mei tot de Werelddag van de Persvrijheid om het bewustzijn van het belang van de persvrijheid te vergroten en de regeringen te herinneren aan hun plicht om het recht op vrijheid van meningsuiting, dat is vastgelegd in artikel 19 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, te eerbiedigen en te handhaven.

OVER PRESS - VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes van het vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

CO
Sicco Wittermans