VUB stuurt masterstudenten op internationale Handelsmissie

In het voorjaar van 2024 vertrekken een dertigtal masterstudenten aan de VUB op Handelsmissie. Dit jaar vindt er een Handelsmissie naar Kenia en een Handelsmissie naar Ivoorkust plaats.De Handelsmissies in samenwerking met Initiatiefgroep Solvay (Inisol) geven de studenten de kans om ervaring op te doen en de kennis van de voorbije jaren in praktijk te brengen. Via het initiatief hoopt de universiteit haar studenten de nodige ondernemende kwaliteiten aan te leren en ondernemerschap te stimuleren.

Al sinds 1991 trekken de laatstejaarsstudenten Handelsingenieur van de Vrije Universiteit Brussel in hun laatste semester op buitenlandse Handelsmissie om er in samenwerking met en in opdracht van tal van Belgische bedrijven marktonderzoek uit te voeren, mogelijke leveranciers en klanten op te sporen of interne controles op de filialen ter plaatse te organiseren. Sinds het academiejaar 2019-2020 is de Handelsmissie niet enkel toegankelijk voor masterstudenten Handelsingenieur, maar ook voor masterstudenten uit diverse achtergronden zoals Business and Technology, International Business, Toegepaste Economische Wetenschappen, Communicatiewetenschappen, (Internationaal) Recht, Bio-ingenieur en Photonica. Onder leiding van ervaren academici zoals Prof. dr. Michaël Dooms en Prof. dr. Magali Geerts, wordt het team ondersteund door Flanders Investment & Trade, de Belgische Ambassade, het Agentschap voor Buitenlandse Handel en een uitgebreid alumninetwerk.

Kenia en Ivoorkust

Dit jaar verkennen de studenten tijdens de 34e editie van de Handelsmissies twee veelbelovende markten: Kenia en Ivoorkust. Die keuze is niet toevallig, zo vertelt Professor Michaël Dooms.

“Kenia is een Afrikaanse grootmacht en staat bekend om haar bloeiende economische activiteiten, met een focus op landbouw, gezondheidszorg, innovatie, bouw, infrastructuur en hernieuwbare energie. Ivoorkust heeft dan weer een van de meest economische groeipercentages in West-Afrika en boekte een sterke vooruitgang door investeringen in infrastructuur, landbouw en andere sectoren. De Handelsmissies zorgen ervoor dat de studenten hun praktijkgerichte of entrepreneurial skills ontwikkelen in een internationale context”.

De VUB-Handelsmissies leidden in het verleden vaak tot blijvende samenwerkingen. De formule blijft dan ook razend populair bij de VUB-studenten. Ook bedrijven hebben talloze redenen om deel te nemen aan de Handelsmissie, waaronder marktonderzoek, marketingmix-analyse, identificatie van potentiële leveranciers en klanten, verkenning van strategische mogelijkheden en site engineering. Flanders Investment & Trade stimuleert dergelijke activiteiten met subsidies. Criteria voor deelname zijn terug te vinden op de website van Inisol.

Story image

Praktische info