VUB studie onthult factoren die autoafhankelijkheid bevorderen in verstedelijkte gebieden

VUB studie onthult factoren die autoafhankelijkheid bevorderen in verstedelijkte gebieden

Aanstaande zondag 22/09 is er weer een autoloze zondag in de hoofdstad. Een verademing voor velen, in een normaal door auto's verzadigd gebied. Wat maakt ons dan zo afhankelijk van auto's? Een studie, uitgevoerd door Pedram Saeidizand van het Cosmopolis Centre for Urban Research van de VUB, werpt nieuw licht op de belangrijkste factoren die hier toe bijdragen. Met een uitgebreide analyse van gegevens uit 56 verstedelijkte gebieden wereldwijd, benadrukt het onderzoek van Saeidizand hoe stedelijke vorm, openbaar vervoer, reiskosten, autobezit en actief reizen bijdragen aan de patronen van autogebruik in verschillende metropolitane gebieden.


​Dr. Saedizand evalueerde voor zijn doctoraatsonderzoek autoafhankelijkheid door zich te richten op het ‘autogebruiksaandeel’. Dat is het percentage reizen dat per auto wordt afgelegd in vergelijking met andere vormen van vervoer. Met behulp van de ‘Mobility in Cities Database’ (MCD) van de International Association of Public Transport onderzocht hij hoe stedelijke dichtheid, beschikbaarheid van openbaar vervoer, brandstofprijzen, autobezit en actief reizen (wandelen en fietsen) het autogebruik beïnvloeden. Het onderzoek, dat metropolitane gebieden in Europa, de Amerika's, Azië, Afrika en Oceanië omvat, levert een belangrijke bijdrage aan vergelijkende stedelijke studies.

"Onze belangrijkste bevindingen tonen vier hoofdfactoren die autoverslaving bepalen. Ten eerste is er de stedelijke dichtheid: metropolitane gebieden met een hogere dichtheid hebben doorgaans een lagere autoverslaving. Compacte steden bieden kortere reisafstanden en betere toegang tot alternatieve vervoersopties. Ten tweede is openbaar vervoer een cruciale factor, zowel qua aanbod als vraag. Steden met uitgebreidere openbaarvervoernetwerken en hogere gebruikersaantallen vertonen een lagere afhankelijkheid van auto's. Derde factor: brandstofprijzen en autobezit. Brandstofprijzen spelen een grote rol bij het autogebruik; hogere brandstofkosten kunnen het autogebruik ontmoedigen. Daarentegen correleert autobezit niet altijd met daadwerkelijk gebruik. In sommige steden, zoals in Duitsland, is het autobezit hoog, maar wordt er toch veel gebruikgemaakt van het openbaar vervoer. Tot slot: de beschikbaarheid en het gemak van wandel- en fietsinfrastructuur verminderen ook de afhankelijkheid van auto's en bieden inwoners levensvatbare alternatieven voor dagelijks reizen,” legt Saeidizand uit.


​Om autoverslaving te verminderen, kunnen beleidsmakers zich richten op duurzame stedelijke ontwikkeling door stedelijke vormen met een hoge dichtheid te bevorderen om reisafstanden te verkorten, te investeren in efficiëntere en beter toegankelijke openbaarvervoerssystemen, brandstofprijzen aan te passen om autogebruik te reguleren, autobezit te matigen en wandelen en fietsen te promoten als toegankelijke en milieuvriendelijke alternatieven voor autorijden.

"Hoewel deze studie een robuuste kwantitatieve analyse biedt, is er meer onderzoek nodig naar de impact van andere belangrijke factoren zoals sociaal-economische omstandigheden, attitudes en gewoontes met betrekking tot autogebruik. Deze zijn moeilijker te kwantificeren, maar spelen waarschijnlijk ook een belangrijke rol in het reisgedrag en de mate van autoverslaving," concludeert Saeidizand.


 

Referenties:

Saeidizand, P., & Boussauw, K. (2024). Patterns of car dependency of metropolitan areas worldwide: Learning from the outliers. International Journal of Sustainable Transportation, 18(3), 221–235. https://doi.org/10.1080/15568318.2023.2283462

Saeidizand, P., Fransen, K., Boussauw, K.
​ (2022) Revisiting car dependency: A worldwide analysis of car travel in global metropolitan areas,
​ Cities, 120, 103467 https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103467.


Contact:
​Dr. Pedram Saeidizand (ENG): pedram.saeidizand@vub.be

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie

 

ES
Over Press - Vrije Universiteit Brussel

volg ons op twitter @VUBrussel


De Vrije Universiteit Brussel is een internationaal georiënteerde universiteit in Brussel, het hart van Europa. Door het afleveren van hoogstaand onderzoek en onderwijs op maat, wil de VUB een actieve en geëngageerde bijdrage leveren tot een betere maatschappij.

De Wereld Heeft Je Nodig

De Vrije Universiteit Brussel neemt haar wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid met liefde en daadkracht op. De VUB lanceerde daarom het platform ’De Wereld Heeft Je Nodig’.  Hier worden rond zes P’s ideeën, acties en projecten samengebracht, opgestart en uitgebouwd. De eerste P staat voor People, want daar draait alles om: mensen gelijke kansen geven, welvaart, welzijn, respect. Peace staat voor het bestrijden van klein en groot onrecht in de wereld. Prosperity gaat armoede en ongelijkheid te lijf. Planet staat voor acties rond biodiversiteit, klimaat, luchtkwaliteit, dierenrechten ... Met Partnership zoekt de VUB samenwerkingen om de wereld een betere plaats te maken. De zesde en laatste P is van Poincaré, de Franse filosoof Henri Poincaré aan wie de VUB haar leuze ontleent, dat het denken zich aan niets mag onderwerpen, behalve aan de feiten zelf. De VUB is een 'urban engaged university’, sterk verankerd in Brussel en Europa en werkend volgens de principes vrij onderzoek. www.vub.be/dewereldheeftjenodig

Press - Vrije Universiteit Brussel
Pleinlaan 2
1050 Brussel