VUB-studenten studeren af op Grote Markt in Brussel

Graduation ceremony in samenwerking met ULB, Haute École Francisco Ferrer en Stad Brussel

Vrijdag 7 oktober 2022 – Voor het derde jaar op rij organiseert de Stad Brussel, in nauwe samenwerking met de Université libre de Bruxelles, de Vrije Universiteit Brussel en voor het eerst ook de Haute École Francisco Ferrer, de graduation ceremonies van de instellingen. In aanwezigheid van hun familie en enkele prominenten, bekroont afstudeerjaar 2022 haar universitaire carrière met een onvergetelijk moment op de Grote Markt en in het Stadhuis.

Van 10 tot 16 oktober worden de studenten, in aanwezigheid van hun familie, gehuldigd door hun rector of directeur van op het prestigieuze balkon van het stadhuis. Ook Manneken-Pis eert hun glansrijke prestatie door beurtelings het kostuum van elk van de drie instellingen aan te trekken.

"Je diploma ontvangen op de Grote Markt is een heugelijke gebeurtenis met veel symboliek. We zijn blij dat we de studenten van de ULB, VUB en Haute École Francisco Ferrer en hun gezin deze ervaring kunnen bieden. Het is een nieuwe traditie die nu deel uitmaakt van het Brusselse studentenleven", benadrukt Philippe Close, burgemeester van de Stad Brussel.

“De Stad Brussel, de inrichtende macht van de Haute École Francisco Ferrer, is verheugd dat de diploma-uitreiking van haar studenten plaatsvindt op de Grote Markt. De HEFF is een vlaggenschip van onze onderwijskoepel met opleidingen voor essentiële sectoren, zowel voor de stad, haar scholen en ziekenhuizen als voor de samenleving in het algemeen. De ontwikkeling van het kritisch denken, openheid van geest, eerlijkheid en solidariteit fungeren als pijlers van de verschillende opleidingen, want ze vormen ook de basis van waarden die de Stad Brussel dierbaar zijn”, aldus Faouzia Hariche, schepen van Openbaar onderwijs.

Zeven dagen lang staan Grote Markt en omgeving in het teken van dit belangrijke evenement.

"Hoe fijn is het om onze afstuderende studenten, samen met hun gezinsleden, te zien op de prachtige Grote Markt van Brussel! Met dit sterke symbolische gebaar willen we de inspanningen, maar ook de opofferingen lauweren die onze studenten doorheen hun studies hebben gemaakt. Ik feliciteer hen van harte en bedank de stad Brussel om ons opnieuw in dit uitzonderlijke kader te ontvangen", aldus Annemie Schaus, rector van de ULB.

De VUB is een met de stad verbonden universiteit (Urban Engaged University) en wij zijn dan ook enorm blij dat we onze afgestudeerden opnieuw kunnen proclameren op de Grote Markt in Brussel. Enerzijds laten we hen op deze manier voelen hoe trots we zijn als Alma Mater. Een diploma behalen is immers de bekroning van een periode van persoonlijke groei en intellectuele ontwikkeling. En dat verdient een luid applaus. Anderzijds willen we hen op die manier ook aanmoedigen om ambassadeurs te worden van onze universiteit en van Brussel, en hen inspireren om hun stempel te drukken op de maatschappij en bij te dragen tot een betere wereld.” vult Jan Danckaert, rector van de VUB, aan.

Bekijk hier het programma: ULBVUBFrancisco Ferrer

Praktisch

Journalisten hebben gratis toegang tot het evenement op de Grote Markt. Fotografen en cameraploegen krijgen toegang tot de tribune tegenover het balkon van het stadhuis (maximaal 5 personen tegelijk).

Contacten

• Stad Brussel: Wafaa Hammich, kabinet van de Burgemeester, [email protected], +32 (0)484 87 06 61
  • ULB: Aurélie Rousseaux, Service communication, [email protected], +32 (0)477 56 78 87
  • VUB: Nathalie Vlaemynck, [email protected], +32 (0)479 87 23 26