VUB-studenten steunen Oekraïense vluchtelingenkinderen

Met een Walk The Peace Talk naar Polen om geld in te zamelen voor onderwijs

Negentien studenten Educational Sciences van de Vrije Universiteit Brussel organiseren ten voordele van Oekraïense vluchtelingenkinderen en hun leerkrachten een Walk The Peace Talk. Laatstejaarsstudent Simbareshe Mayika (Simba) wandelt vanaf 1 mei van Brussel naar Polen. Met de actie wil Simba geld inzamelen voor jonge Oekraïense vluchtelingen en hun leerkrachten.

Simba: “Als Oekraïense mensen gedwongen worden weg te lopen van een land waar ze van houden, dan zal ik naar hen toe lopen. Ik kom van het Afrikaanse continent. Veel mensen denken dat Afrika alleen maar oorlog, hongersnood en ziekte is. Maar ik weet dat lijden universeel is en Afrikanen vrijgevig zijn. Zolang ik op aarde ben, zal ik doen wat ik kan om pijn te verlichten en onderwijs te bevorderen, waar dan ook. Als onderwijzer beschouw ik alle kinderen als een deel van de wereldfamilie.”

De menselijke kosten van de Russische invasie in Oekraïne zijn schrikbarend. Simba voelde zich lang machteloos. Maar dankzij zijn studie leerde hij de kracht kennen van leerkrachten als Change Agents.

Simba: “De crisis in Oekraïne en onderwijs in noodsituaties stonden centraal in onze cursus over Onderwijs en Globale Ontwikkeling, gegeven door professor Fred Mednick, die ook oprichter van Leraars zonder Grenzen is. Als leraars werkelijk mensen zijn die veranderingen kunnen teweegbrengen, dan is het mijn plicht om het vredesgesprek te voeren."

Hij lanceert daarom samen met achttien andere laatstejaarsstudenten en in samenwerking met Leraars zonder Grenzen het project 'Walk the Peace Talk'. Hierbij wandelt Simba naar Polen om solidariteit te tonen met de vluchtelingen die lange afstanden wandelen. Op die manier zamelt hij zo veel mogelijk geld in, dat volledig naar een organisatie gaat die directe onderwijsdiensten aanbiedt. De organisatie is Fundacja Świętego Mikołaja, een Poolse NGO met ervaring in het helpen van de kinderen van Marioepol en met een uitgebreid netwerk van actieve ondersteuning.

Ondersteuning uit alle hoeken nodig

Om de tocht naar Polen zo goed mogelijk te laten verlopen, zijn Simba en zijn medestudenten volop op zoek naar steun.

Simba: Wij zoeken bijvoorbeeld onderdak en/of voeding voor op mijn tocht of mensen die een stuk willen meewandelen. Maar ook mensen die mijn route willen delen om zo de rol van leraren in noodsituaties onder de aandacht te brengen. Ik wil hier ook graag onderweg over spreken, in scholen, aan universiteiten, verenigingen, religieuze instellingen of bij de  overheid.

Mensen kunnen doneren aan een van de negen stichtingen die werden doorgelicht.

Op langere termijn is Walk The Peace Talk op zoek naar mensen die beleidsmakers aanmoedigen om zich te concentreren op rampenrisicopreventie en -planning (voor zowel internationale als nationale noodsituaties) en mensen die pleiten voor een verhoging van de wereldwijde financiële investeringen voor onderwijs in noodsituaties met ten minste 5% in alle fasen. Dit betekent rampenrisicopreventie en -planning, interventie in de crisis zelf, en wederopbouw van het onderwijs.

Contact:

Simbarashe Manyika

simbarashe.manyika@vub.be

Website: https://www.walkthepeacetalk.net/
Facebook: https://www.facebook.com/Walk-The-Peace-Talk-106365698716541
Instagram: https://www.instagram.com/walkthepeacetalk/
Twitter: https://mobile.twitter.com/walkpeacetalk
One pager: https://docs.google.com/document/d/1PdEKKwAXb3-AcjXZ7aq3xSvlTj_U8JdZ/edit

PE
Lies Feron