VUB-student finalist van Eosprijs 2020

Robin Vanstokstraeten uit Vilvoorde onderzoekt verspreiding van de levensbedreigende ziekenhuisbacterie

Scriptie vzw heeft haar finalisten vrijgegeven voor de Eosprijs 2020. In het selecte kransje is er ook één VUB’er: Robin Vanstokstraeten uit de master geneesmiddelenontwikkeling aan de faculteit Geneeskunde en Farmacie voor zijn scriptie rond de superbacterie. De winnaar wordt bekend gemaakt op dinsdag 15 december.

Robin Vanstokstraeten onderzocht samen met Prof. Dr. Apr. Deborah De Geyter en Dr. Florence Crombe, onder leiding van Prof. dr. Denis Piérard, diensthoofd Klinische Biologie van het UZ Brussel, of gootstenen in ziekenhuizen een rol spelen bij de verspreiding van zeer resistente bacteriën – of ‘superbacteriën’ – waartegen weinig soorten antibiotica nog effectief zijn. Om de verspreiding van de bacteriën tegen te gaan, is het immers cruciaal om te begrijpen waar ze vandaan komen.

Gootstenen en vooral de afvoer zijn een gedroomde biotoop voor bacteriën die voedsel en water nodig hebben om te overleven en groeien. Deze voorwaarden zijn er overvloedig te vinden: water uit de kraan en voedingsstoffen uit het afval dat in de gootsteen wordt gegoten. In ziekenhuizen bevat dit afval vaak ook nog eens grote hoeveelheden antibiotica, waardoor enkel de allersterkste bacteriën in deze gootstenen blijven leven. Deze bacteriën produceren op de wanden van de afvoer een zogenaamde ‘biofilm’: een uiterst sterke slijmlaag waarin ze niet alleen bescherming vinden, maar ook de kans krijgen resistentie tegen antibiotica te ontwikkelen.

Uit het onderzoek blijkt dat deze gecontamineerde gootstenen inderdaad een rol spelen in het besmetten van patiënten. Het goede nieuws is dat dit probleem met relatief eenvoudige maatregelen bestreden kan worden. Zo speelt het ontwerp van de gootsteen een grote rol: hoe minder het water kan wegspatten en vernevelen, hoe minder de bacteriën zich kunnen verspreiden. Verder moeten zorgverleners nagaan of het echt nodig is om naast elk bed een gootsteen te plaatsen. Sommige ziekenhuizen hebben de gootsteen reeds uit de patiëntenkamers gebannen, met enorme dalingen in het aantal ziekenhuisinfecties als gevolg.

Stemmen op Robin kan nog t.e.m. maandag 7 december via  https://www.eoswetenschap.eu/scriptieprijs2020. De resultaten van de publiekspoll spelen voor een kwart mee in de eindbeslissing van de jury.

Meer info
Robin Vanstokstraeten