VUB spin-off instrumentaal bij de digitalisering van Vlaamse primitief Hans Memling.

Naar aanleiding van de heropening van het Sint-Janshospitaal museum (Museum Sint-Janshospitaal) ​ ​ in Brugge op 16 december zijn de schilderijen van Hans Memling gedigitaliseerd. In dit complex process speelt Universum Digitalis, een spin-off van het Departement Elektronica en Informatica (ETRO) van de VUB, een cruciale rol. De spin-off, onder leiding van professor Frederik Temmermans, verwerkte in opdracht van Musea Brugge honderden hoge resolutie detailopnames die door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA) met nauwgezette methodiek werden gecapteerd. Universum Digitalis stoomde giga-pixel beelden klaar voor gebruik op het web, maar ook voor verder onderzoek in allerlei toepassingen.

Detail uit het drieluik van Johannes de Doper en Johannes de Evangelist door Hans Memling               © Universum Digitalis
Detail uit het drieluik van Johannes de Doper en Johannes de Evangelist door Hans Memling ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ © Universum Digitalis

De werken zijn online beschikbaar in hoge resolutie (closertomemling.be), en laten bezoekers toe om de kleinste details van de meester vele malen uitvergroot te bewonderen. Begin 2024 volgen ook andere belichtingstechnieken zoals infrarood, streeflicht en x-stralen.

Dit is niet het eerste wapenfeit van Universum Digitalis. De spin-off spitst zich toe op ultra hoge resolutiebeeldverwerking bij digitalisering van het onschatbare kunstpatrimonium, maar ook de verwezenlijking van interfaces die dit soort beelden eenvoudig toegankelijk maakt voor zowel de kunstwetenschapper als de museumbezoeker. Ze bouwden toepassingen voor musea, culturele instellingen en anderen voor de digitale reproductie van schilderijen/kunst in extreem hoge resolutie: van webtoepassingen tot museumkiosken. ​ Voorbeelden zijn de werken van Bruegel (insidebruegel.net) en het oeuvre van Van Eyck (closertovaneyck.kikirpa.be), een project dat eerder bekroond werd met een Belgian E-Gov Award en European Heritage / Europa Nostra Award.

Contact:

Frederik Temmermans: : [email protected] ​ 0479 49 94 26