VUB-spin off “Fertiga” ontwikkelt baanbrekende techniek die kansen op zwangerschap via IVF-ICSI verdubbelt

Koppels die niet natuurlijk zwanger geraken, proberen vaak via in-vitrofertilisatie (IVF) hun kinderwens alsnog in vervulling te laten gaan. Die behandeling is duur, belastend en lang niet altijd succesvol. Het team van VUB-wetenschappers achter de spin-off Fertiga is er nu in geslaagd om met de Corona Test een methode te ontwikkelen waarmee de kwaliteit van eicellen kan bepaald worden. Zo kunnen de beste eicellen geselecteerd worden, wat de kans op een succesvolle poging en baby aanzienlijk vergroten. Fertiga is sinds kort ook officieel een spin-off van de Vrije Universiteit Brussel.

Bij de Corona Test worden in een laboratorium de zogenaamde “corona cellen” – dit zijn de cellen die zich aan de buitenkant van de weggenomen eicel bevinden – geanalyseerd. Je kan deze cellen vergelijken met de eischil. Deze cellen worden bij klassieke IVF-behandelingen weggegooid, maar geven eigenlijk een goede indicatie van de kwaliteit van de eicel. Op die manier kunnen dokters bepalen welke eicellen de grootste kans op een zwangerschap bieden en dus bevrucht en teruggeplaatst moeten worden. Uit studies met meer dan 100 patiënten in UZ Brussel bleek dat het zwangerschapspercentage verdubbelde door de toepassing van deze test.

De techniek kan ook toegepast worden bij vrouwen die hun eicellen laten invriezen: in eerste instantie kan bepaald worden hoeveel eitjes moeten bevroren worden, maar ook na ontdooiing kunnen via de test de meest kwalitatieve eicellen voor een ivf-poging geselecteerd worden.

“Het belangrijkste voordeel van deze test is dat het de effectiviteit van een vruchtbaarheidsbehandeling aanzienlijk doet toenemen. Dat bespaart veel geld, tijd maar ook vooral menselijk leed want ook dat mag niet onderschat worden bij mensen met een kinderwens. Met deze test hopen we meer koppels toegang te geven tot fertiliteitsbehandelingen met minder pogingen. Ons motto is dan ook 1 poging, 1 kind.” vertelt prof. Smitz.

Onder de hoede

De VUB fertiliteits-onderzoeksgroep Follikel Biologie (FOBI) onder leiding van Prof. Dr. Johan Smitz ontwikkelde uitgebreide kennis en expertise op het gebied van genexpressie van de cellen rondom de eicel. Hij richtte in 2017 samen met ir. Elien Van Hecke  en prof. dr. André Rosenthal (ex- Roche Diagnostics) Fertiga op om de kennis en technologie rond eicelanalyse en later de Corona Test te ontwikkelen. In samenwerking met UZBrussel, het grootste Europese vruchtbaarheidscentrum, werd de test gevalideerd.

In januari 2018 werd de licentieovereenkomst ondertekend en werd Fertiga officieel een spin-off van de VUB.

Prof. dr. Johan Smitz

Elien Van Hecke

Fertiga

Fertiga nv werd in augustus 2017 opgericht op basis van het werk dat de afgelopen tien jaar werd uitgevoerd binnen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Universitair Ziekenhuis van Brussel (UZ Brussel) met als doel een belangrijke speler te worden in het verbeteren van resultaten van vruchtbaarheidsbehandelingen door analyse van genexpressies in de cellen rondom de eicel. In januari 2019 tekenden ze een exclusieve licentie bij de Vrije Universiteit Brussel en in maart 2019 werd de prospectieve validatie van de Corona Test gepubliceerd in Journal of Assisted Reproduction and Genetics.

www.fertiga.com

VUB

www.vub.ac.be

Vicerectoraat Innovatie en Valorisatie van de VUB

De missie van het vicerectoraat Innovatie en Valorisatie is het creëren van een positieve impact op de samenleving door het valoriseren van wetenschappelijke onderzoek. Het multidisciplinaire team van VUB TechTransfer streeft ernaar om de onderzoeksexpertise van de universiteit te verbinden met de samenleving en haar industrie. Zij doet dit samen met haar partners VUB Foundation en Crosstalks.

"De universiteit is bij uitstek de plek waar kruisbestuiving tussen verschillende disciplines leidt tot disruptieve ideeën en innovatie, essentieel om de economische groei te stimuleren."

Hugo Thienpont, vicerector Innovatie en Valorisatie

Sicco Wittermans Vrije Universiteit Brussel