VUB spin-off Camel-IDS haalt 37 miljoen euro op

voor baanbrekende kankerbehandeling met antilichamen kamelen

Het Brusselse CAMEL-IDS verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel strikt met V-Bio Ventures (België), Gimv (België), HealthCap (Zweden), Novo Seeds (Denemarken), Pontifax (Israël) en BioMedPartners (Zwitserland) 6 nieuwe investeerders die samen met de huidige investeerders 37 miljoen euro aanbrengen. Met deze nieuwe kapitaalinjectie kunnen prof. Tony Lahoutte, prof. Geert Raes, prof. Matthias D’Huyvetter, prof. Nick Devooght en Jens De Vos  hun veelbelovende radio-immuuntherapie verder ontwikkelen. Radio-immuuntherapie is effectiever en vergroot ook de overlevingskansen van patiënten.

Metastasen in de hersenen bij borstkanker zijn vandaag zeer moeilijk te behandelen. Camel-IDS werkt daarom aan innovatieve behandeling die gebruikt maakt van de antilichamen van kamelen. Deze worden via radio-immuuntherapie toegediend aan de patiënt. Hierdoor kunnen kankercellen veel preciezer en gerichter bestreden worden, zonder dat gezond weefsel geraakt wordt.

Camel-IDS is een spin-off van de onderzoeksgroep Molecular Imaging (MIMA) van de VUB en de afdeling Nucleaire geneeskunde van het UZ Brussel. Het bedrijf werd in 2014 opgericht door de VUB oprichters, prof. Tony Lahoutte, prof. Geert Raes, prof. Matthias D'Huyvetter, prof. Nick Devooght en Jens De Vos. Een eerste investering, geleid door business angels en de steun van de regio Brussel en Innoviris ,hebben Camel-IDS in staat gesteld de resultaten te genereren die het mogelijk maakten om de volgende ontwikkelingscyclus veilig te stellen.

Dankzij deze Series A internationale investeringsronde die werd geleid door V-Bio Ventures (België) en Gimv (België) en wordt bijgetreden door HealthCap (Zweden), Novo Seeds (Denemarken), Pontifax (Israël) en BioMedPartners (Zwitserland) , kan het onderzoeksteam onder leiding van professor Lahoutte deze techniek verder ontwikkelen en klinische fase/II-studie uitvoeren bij meer kankerpatiënten. Daarnaast zal het team in de toekomst ook werken aan de uitbreiding van de preklinische pijplijn.

In het kader van de investering, zullen ook Christina Takke (V-Bio Ventures), Karl Naegler (Gimv), Mårten Steen (HealthCap), Morten Graugaard Døssing (Novo Seeds) en Ohad Hammer (Pontifax) voortaan in de Raad van Bestuur van CAMEL-IDS zetelen.

“Uitzaaiing naar de hersenen bij bijvoorbeeld borstkanker zijn zeer agressief en kunnen we maar moeilijk behandelen, wat vaak slecht nieuws betekent voor de patiënt. Met CAMEL-IDS werken we daarom aan een nieuwe behandeling specifiek voor deze aandoening. We zijn uiteraard zeer tevreden met deze nieuwe investering die ons toelaat om deze techniek bij meer patiënten toe te passen. Zo kunnen we hopelijk meer levens redden.” vertelt Tony Lahoutte, mede-oprichter van Camel-IDS.

Deze succesvolle investeringsronde benadrukt het sterke potentieel van deze behandeling en ons onderzoek. We zijn dan ook bijzonder dankbaar voor de aanhoudende steun van onze huidige aandeelhouders en verwelkom graag deze nieuwe internationale investeerders die veel ervaring hebben bij de ontwikkeling van nieuwe behandelingen” aldus Ruth Devenyns, CEO van Camel-IDS.

Ruth Devenyns

Sicco Wittermans Persrelaties, Vrije Universiteit Brussel