VUB-programma ALEF bekroond met EU-talenlabel

Op 11 januari ontving de Vrije Universiteit Brussel (VUB) de eerste prijs van het Europees Talenlabel voor het ALEF-programma. Dit programma organiseert extra-curriculair Arabisch taalonderwijs door VUB-taalexperts voor kinderen van 6 tot 15 jaar, in een neutrale omgeving. Het Europees Talenlabel is een initiatief van de Europese Commissie ter bevordering van vreemdetalenonderwijs in haar lidstaten.

Het ALEF-curriculum werd ontwikkeld door taalexperts van de VUB en legt de nadruk op taalverwerking. Het omvat zowel Westerse als Arabische culturele elementen. Voorbeelden hiervan zijn stukjes theater met zinnen uit het Nederlands, Frans en Arabisch, drietalige lieden, verhalen in samenwerking met verscheidene bibliotheken in Brussel en dansjes waarvan de instructies in drie talen worden gegeven. Dankzij ALEF draagt de VUB bij aan meertaligheid, integratie en het versterken van de eigenwaarde van kinderen met een Arabische achtergrond.

“De VUB staat voor een inclusieve, urbane en internationale universiteit; Het ALEF-programma is een mooi voorbeeld van hoe dit in de praktijk wordt gebracht”, aldus Karin Vanderkerken, vicerector internationalisatie aan de VUB. “Met dit programma wil de VUB samen met haar partners haar verantwoordelijkheid opnemen ten aanzien van belangrijke maatschappelijke uitdagingen, waaronder integratie en diversiteit in onze samenleving. Het ontvangen van de eerste prijs van het Europees Talenlabel is een erkenning van de doelstellingen van het programma. Mijn dank gaat dan ook uit naar het toegewijde team en alle partners die het programma mee ondersteunen.”

Het Europees Talenlabel wordt jaarlijks uitgereikt door Epos vzw in Vlaanderen. Het label erkent innovatieve initiatieven op het gebied van talen en brengt ze onder de aandacht van beleidsmakers, onderzoekers en praktijkmensen in heel Europa. ALEF ontving deze erkenning na een grondige evaluatie door een jury. Het label biedt extra zichtbaarheid aan het programma. Het ontwikkelde lesmateriaal van ALEF kan nu dienen als inspiratie voor organisaties in binnen- en buitenland die vergelijkbare initiatieven willen opzetten.

www.alef.vub.be
www.facebook.com/ALEF.VUB

Sami Azar
​ALEF Programme (Arabic Language Classes for All)