VUB-professoren benoemd als experten in Benelux en Internationale AI-adviesorganen

VUB- en ULB-professor Tom Lenaerts van het VUB-Artificial Intelligence Lab is sinds dit jaar benoemd als voorzitter van de Benelux Vereniging voor Kunstmatige Intelligentie (bnvki.org), een samensmelting, sinds 1987, van de Belgische AI vereniging BAAI, die werd opgericht door VUB emeritus professor Luc Steels begin jaren tachtig, met de Nederlandse AI vereniging NVKI. ​ De BNVKI vormt samen met haar zusterorganisaties in andere EU-landen de European Association for AI (eurai.org), en heeft als doel het Europese onderwijs, onderzoek als ook de toepassing van AI in Europa in de verf te zetten. ​ Jaarlijks wordt er aandacht besteed aan de onderzoeksresultaten en toepassingen tijdens de Benelux AI conferentie (BNAIC), nu al de 35e editie.

Tegelijk werd Lenaerts door de Brusselse regio benoemd tot expert in de Global Partnership on AI (gpai.ai), die onze verschillende regeringen samenbrengt en adviseert rond AI-thema’s. “Ik neem die taak samen met professor Rob Heyman van de VUB-onderzoeksgroep SMIT op, die door Vlaanderen in die functie is benoemd”, zegt Lenaerts. “We gaan er zetelen in onder andere de Responsable AI-werkgroep die zich als adviesorgaan onder andere bezighoudt met het belang gender en gelijkheid in AI, de impact van AI op duurzaamheid, de problematiek van taalmodellen en met de controle van het overheidsbeleid ter zake.”

Meer info:

Tom Lenaerts: +32 486 93 19 96