VUB-professor Antonella Fioravanti geridderd in orde ‘Stella d'Italia’

"Voor heel veel meisjes is een wetenschappelijke carrière nog geen voor de hand liggende keuze"

VUB-professor Antonella Fioravanti werd onlangs geridderd in de vooraanstaande Italiaanse orde ‘Stella d'Italia’, Ster van Italië. "Deze eer kan ik met niets anders vergelijken in mijn carrière, mijn doctoraat, mijn professoraat. Het is een erkenning van mijn wetenschappelijke carrière én mijn engagement voor het ondersteunen van vrouwen in de wetenschap en wetenschapsbevordering. Een erkenning voor alles waar ik van hou en waar ik in geloof."

Antonella Fioravanti komt uit Toscane, uit een gewone familie zonder academici of diplomaten. Ondertussen heeft ze een aanzienlijke academische carrière opgebouwd en internationale erkenning gekregen als voorvechtster van vrouwen in de wetenschap. Fioravanti is professor aan de VUB en maakt deel uit van het VIB-VUB Centrum voor Structurele Biologie. Ze ontdekte een nieuwe manier om antrax, oftewel miltvuur, te bestrijden en leidt momenteel een onderzoek naar nieuwe instrumenten en therapieën die zich richten op het bacteriële pantser van schadelijke bacteriën, zoals Clostridioides difficile. C. difficile kan leiden tot een levensbedreigende infectie, die meestal voorkomt bij mensen die antibiotica hebben gebruikt voor andere aandoeningen.

Waarom bent u op 6 juni tot ridder van de Stella d'Italia benoemd?

Ik wist het pas een week van tevoren. Uit het niets kreeg ik een officiële e-mail van de Italiaanse ambassade met de mededeling dat ik was onderscheiden met de Stella d'Italia. En zomaar werd ik Ridder van de Italiaanse Republiek in de Orde van de ‘Stella d'Italia’. Deze eer werd mij verleend door de president van de Italiaanse Republiek, Sergio Mattarella. Ik kreeg deze onderscheiding voor mijn bijdrage aan de wetenschap, mijn inzet voor vrouwen in de wetenschap, mijn toewijding aan wetenschappelijke outreach en mijn activiteiten om de samenwerking tussen Italië en België te ondersteunen en te bevorderen.

Wat houdt de Stella d'Italia in?

De orde eert mensen die Italië prestige geven in het buitenland. Dit kunnen wetenschappers, kunstenaars, journalisten, topatleten en vooral politici zijn. Het doel is om internationale vriendschappelijke relaties en samenwerkingen met Italië te smeden.

Ik ben hier erg blij mee. Niet alleen omdat mijn wetenschappelijk werk wordt gewaardeerd, maar ook mijn inzet voor vrouwen in de wetenschap en wetenschappelijke outreach wordt erkend. Als wetenschapper wil ik in de eerste plaats de biologie van bacteriële pantsers ontrafelen om ziekteverwekkende bacteriën te bestrijden. Maar mijn bijdrage aan de maatschappij moet daar niet stoppen. Volgens gegevens van UNESCO is minder dan dertig procent van alle onderzoekers ter wereld vrouw. Ik geloof echt dat de wereld niet de mogelijkheden heeft om al onze uitdagingen aan te gaan zonder de bijdrage van vrouwen in de wetenschap. Daarom heb ik de afgelopen tien jaar internationaal sterk ingezet op het ondersteunen van vrouwen in de wetenschap en heb ik veel activiteiten opgezet rond science outreach. Wetenschap moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook voor jonge mensen.

Hoe was de prijsuitreiking op de Italiaanse ambassade in Brussel?

Het betekende veel voor me. Ik werd met alle eer ontvangen door de huidige ambassadeur Federica Favi. Ik wil ook voormalig ambassadeur Francesco Genuardi bedanken voor zijn geloof in mij en voor onze langdurige samenwerking. Mijn dochter ging mee naar de ceremonie en ze vond het geweldig. Toen we aankwamen, rende ze naar de beveiliger om een zwaard te vragen. Haar moeder mistte dat nog als kersverse ridder. Deze eer is voor haar en voor alle kleine meisjes: je kunt van je leven je eigen meesterwerk maken.

Meet Antonella. Dreamer, mom and ... top scientist. - Wtnschp.be

Prof. Antonella Fioravanti