VUB organiseert allereerste internationale droogtesymposium ter wereld

Vandaag eindigt aan de VUB het allereerste meerdaagse internationale droogtesymposium ter wereld, met sprekers en wetenschappers uit de alle continenten, waaronder ook een stevige Palestijnse en Jordaanse delegatie. Het symposium bekeek droogte vanuit verschillende disciplines en werd mee georganiseerd door VUB-doctoraatstudent Estifanos Addisu Yimer, wie het opgevallen was dat een dergelijk symposium nog nergens bestond. Nochtans is droogte een aloude problematiek, die met de klimaatverandering alleen maar dwingender zal worden.

Tijdens het symposium ging het vooral over de complexiteit van droogte en de nood aan een aangepast beleid, zowel om mensen overal ter wereld mee te krijgen in de problematiek, als om aangepaste infrstructuur te voorzien om de toekomstige droogte aan te pakken.

“De nadruk ligt daarbij op natuurgebaseerde oplossingen”, zegt mede-organisator en VUB-professor Hydrologie Ann van Griensven. “Dat betekent dat we de natuur willen gebruiken om de lokale waterhuishouding beter te regelen. Dat kan gaan om het heropenen van oude rivierbeddingen met hun meanders, die vaak in het verleden ten behoeve van de scheepvaart zijn rechtgetrokken, maar ook om het aanleggen van systemen waarmee je de drainage van gronden kan sturen of om het heraanleggen van moerassen. Die dingen zijn zeker ook in Vlaanderen aan de orde, waar er vooral sprake is van een tekort aan opslagcapaciteit voor hemelwater.”

Die laatste werden de voorbije eeuwen gedempt, vaak om sanitaire redenen zoals de bestrijding van malaria of om nieuwe landbouwgronden te winnen op de natuur. “We kunnen ons steeds minder beroepen op de bestaande hydrologische modellen om de toekomst mee te voorspellen”, aldus nog van Griensven. “Droogte werd traditioneel beschouwd als een afwijking van ongeveer tien procent ten opzichte van de normale situatie. We zien dat door de klimaatverandering die marge groter wordt en dat we zowel langs de droge zijde van de normaliteit grotere afwijkingen zien die langer duren, als langs de andere kant met frequentere en zwaardere overstromingen. Niet alle droogte is overigens gelinkt aan hitte, zoals we ze nu meemaken. Het kan ook in de winter lange tijd te droog zijn, wat dan in de zomer in te kleine grond- of oppervlaktewatervoorraden kan leiden. In al die gevallen en ongeveer overal ter wereld is het de meest kwetsbare bevolking die het zwaarst getroffen wordt.”

Meer info:

Ann van Griensven +32 484 76 16 96

Ann van Griensven (foto VUB)

WE CO