VUB op Theater Aan Zee: Performance van Honoré d’O en AI in de datawetenschap

De Vrije Universiteit is ook in 2022 aanwezig op Theater Aan Zee. Op I augustus is de eerst van drie performances van Honoré d’O op het Sportstrand. Curatoren zijn Hans de Wolf (VUB) en Jan Fordeyn (KU Leuven). Op 5 augustus legt wiskundige Ann Dooms op de locatie Kaap alles uit over AI en datawetenschap. Luc Steels van het AI-Lab aan de VUB modereert.

De kunstenaar Honoré d’O dirigeert in drie performances twee gele bulldozers op het strand. De twee bulldozers plaatsen zich met de neus tegenover elkaar. Twintig meter is er tussen beiden. En dan begint het. De eerste DINOSAURUS rijdt achteruit. Zijn schep raakt heel even het zand en creëert zo een maagdelijk, effen vlak in de vorm van een ellips. Het amfitheater komt tot leven en wat er op dat maagdelijk vlak gebeurt is het geheim van de performers …

Maar de afdrukken worden snel weer teniet gedaan door de tweede bulldozer die, vooruitrijdend op dezelfde baan, alles weer wegvaagt. Een voetafdruk in het zand. Een glimp van de tijd 3,7 miljoen jaar geleden: een voetafdruk van een meisje bewaard gebleven in de vulkanische as van LAETOLI in Tanzania. Who are we? Where do we come from? Where do we go to? Veel tijd voor reflectie is er niet, want weldra is er de zee die met haar onverbiddelijke doorzettingskracht de herinnering aan wat er gebeurd is weer zal uitwissen.

Curatoren: Hans de Wolf, Jan Fordeyn.

Met steun van Jan De Nul N.V., deMens.nu.

I.S.M.: studenten VUB en KASK.

Data

ma 01/08 13:10-13:25

di 02/08 13:50-14:05

wo 03/08 14:30-14:45

De performance vindt plaats in het Laetoli Amfitheater op het Sportstrand richting Mariakerke en de toegang is gratis

Ann Dooms over ‘Data en prognoses voor de toekomst

De sterke opkomst van AI heeft vooral te maken met het gebruik van statistische ‘machine learning’, die voorspellingen kan maken op basis van patronen afgeleid uit grote hoeveelheden data. Hoe werken die technieken? Worden ze steeds goed toegepast? Wat zijn de limieten? In hoeverre kunnen we die technieken gebruiken om prognoses te maken over hoe de wereld, economisch en maatschappelijk, op lange termijn zal evolueren? Ann Dooms legt het u allemaal uit op Theater Aan Zee.

Tony Belpaeme over ‘Sociale’ robots

Over robots en zelfrijdende auto's horen we regelmatig zeer optimistische berichten. Zijn die realistisch? En wat moeten we denken van 'sociale' robots met menselijke vormen die de indruk geven dat ze je kunnen helpen of zelfs met je kunnen praten? Zulke robots zie je ondertussen al in sommige winkels en zelfs in zorgcentra. Hoe werken die? En wat hebben robotbouwers nog allemaal in petto voor ons?

Dit event vindt plaats in het kader van Wetenschap Aan Zee, dat is een samenwerking tussen TAZ en de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten.

Met: Prof. Tony Belpaeme (IDLab-Imec, UGent) en prof. Ann Dooms (Prof. Vakgroep Wiskunde en Data Science VUB)

Moderator: Prof. em. Luc Steels (AI Lab, VUB).

Data

vr 05/08 11:00-12:15

Het vindt plaats op Kaap en de toegang is € 13.00. Tickets zijn te reserveren via de website van Theater Aan Zee.

CO
Sicco Wittermans