VUB-onderzoekster Antonella Fioravanti wint EOS-Pipet 2020

Baanbrekend onderzoek naar multiresistente bacteriën

Antonella Fioravanti is winnares van de jaarlijkse EOS Pipet-prijs. Met de Eos Pipetprijs bekroont het magazine EOS, in samenwerking met de Jonge Academie, de meest beloftevolle jonge onderzoeker in Vlaanderen. Moleculair bioloog Antonella Fioravanti (Vrije Universiteit Brussel en Vlaams Instituut voor Biotechnologie) kreeg de prijs voor haar baanbrekend onderzoek naar multiresistente bacteriën. Het is de eerste keer dat een niet-Belgische onderzoeker deze prijs wint.

‘Ik ben een Europese onderzoeker, made in Italy, maar België was de voorbije zes jaar mijn thuis’, zegt Fioravanti in een videoboodschap. ‘Hier kon ik mijn droomonderzoek opzetten: het bestuderen van een extreem beruchte bacterie. En kon ik een behandeling vinden voor de ziekte die deze bacterie veroorzaakt. De Eos Pipet is een grote erkenning voor mijn werk.’

Bij antrax of miltvuur denken we snel aan anonieme brieven met verdacht wit poeder. Als miltvuur wordt ingeademd, belandt het snel in de bloedbaan en kan na enkele dagen tot dodelijke sepsis voeren. Tegen Bacillus anthracis bestaan wel enkele middelen, maar die zijn weinig effectief. Bovendien kan ze jaren en zelfs eeuwen overleven. Dat doet ze door sporen te vormen en in slaapstand te wachten totdat de omstandigheden weer optimaal zijn (vochtig, warm en voedingsrijk). Niemand geloofde dus ook echt in de slaagkansen van Fioravanti.

Fioravanti ontwikkelde een methode om het pantser van de antrax-of miltvuurbacterie te breken. Bestaande antibiotica zijn weinig effectief tegen de potentieel dodelijke Bacillus anthracis. Tot nu toe bleek het harnas van eiwitten waarmee de bacterie zich omhult ondoordringbaar. Vorig jaar ontdekte Fioravanti dat nanolichaampjes uit het bloed van kameelachtigen in staat zijn om het harnas te vernietigen. "Dat pantser is een soort exoskelet voor de bacterie", zegt de VUB-onderzoekster. "Zonder dat skelet kan ze niet verder leven."

Momenteel zet Fioravanti de behandeling met nanobodies verder op punt. Tests met besmette muizen leverden beloftevolle resultaten op. Alle proefdieren genazen. En ze kijkt ook naar andere pathogenen die over een vergelijkbaar harnas beschikken, waaronder ook enkele ziekenhuisbacteriën. Uiteindelijk kan haar onderzoek leiden tot een nieuwe behandeling voor infecties met dit soort multiresistente bacteriën. In juli werd de resultaten gepubliceerd in het toonaangevende tijdschrift Nature Micro­biology.

De jury loofde Fioravanti voor de innovatieve manier waarop ze haar therapie ontwikkelde. ‘Het is een fantastisch resultaat, niet enkel voor de strijd tegen antrax, maar ook voor de behandeling van andere aandoeningen die worden veroorzaakt door bacteriën met een soortgelijk pantser. Uiteindelijk kan haar onderzoek leiden tot een nieuwe behandeling voor infecties met dit soort multiresistente bacteriën.’

De reactie van Antonella Fioravanti met uitleg over haar onderzoek, vindt u hier: https://youtu.be/zFy2LwvlXn0

Lees het volledige interview met Antonella Fioravanti op eoswetenschap.eu. https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/een-silver-bullet-tegen-antrax

contact:

Antonella Fioravanti