VUB-onderzoekers volgen ultralopers tijdens marathon

VUB-vorsers van de onderzoeksgroep Menselijke Fysiologie en Sportkinesitherapie verzamelen tijdens de 3e editie van de "Legends Backyard Ultra" in real time zowel fysiologische als cognitieve data bij ultrasporters. Twee Belgen zijn momenteel wereldrecordhouder in de discipline: Merijn Geerts, die deelneemt aan het onderzoek, en zijn medeloper Ivo Steyaert. Hun wereldrecord staat op 677 km lopen in 101 uur.

Tijdens deze last-man standing wedstrijd lopen deelnemers ieder uur 6,7 km totdat de voorlaatste deelnemer afhaakt. De tijd die ze per uur overhouden, kunnen ze gebruiken om te herstellen en zich voor te bereiden op de volgende ronde. Bij aanvang van het volgende uur staan ze weer klaar aan het vertrekpunt voor de volgende 6706 meter. De Backyard Run is ontstaan door het verlangen om meer te weten rond de limieten van het menselijke lichaam in uithoudingsprestaties.

Als VUB-professor en expert in de inspanningsfysiologie zal prof. Kevin De Pauw samen met een groep VUB-onderzoekers tijdens de wedstrijd fysiologische, subjectieve en cognitieve data verzamelen bij de deelnemers. Hun doel is om fysieke vermoeidheid, mentale vermoeidheid en cognitieve functies te onderzoeken. Praktische zaken zoals voeding, (micro)slaap en prestatie komen aan bod. Daarnaast zullen ze ook bloedstalen afnemen, het hart monitoren en het microbioom, genetische informatie uit micro-organismen in het lichaam, van deelnemers onderzoeken. "Over ultramarathons bestaat al veel informatie maar deze data beperken zich veelal tot momentopnames vóór en na de competitie", zegt De Pauw. "Een Backyard Run is nog extremer maar voorziet ook de mogelijkheid om gedurende het event metingen te doen." Het onderzoeksteam wil de link documenteren tussen fysieke en mentale vermoeidheid en het effect van een extreem event op hartfunctie en denkvermogen. Verder willen ze de invloed van microslaap op de sportprestatie aantonen.

Al enkele weken voor de wedstrijd bezochten de deelnemers het inspanningslabo BLITS (Brussels Labo voor Inspanning en TopSport) op de VUB Main Campus in Etterbeek. Ze voerden inspanningstesten uit op de loopband voor een nulmeting. De gegevens zullen de onderzoekers vergelijken met data verzameld gedurende het event en erna. In totaal worden twaalf sporters opgevolgd.

Start: zaterdag 15 april om 10u
​Einde: dinsdagochtend 18 april (schatting)
​Waar:
​De Hoge Rielen