VUB-onderzoekers pitchen films op DOCVILLE filmfestival

De Vrije Universiteit Brussel neemt een klein stukje van Leuven over tijdens DOCVILLE, het internationale festival van de documentaire film. Acht VUB-onderzoekers concurreren met elkaar om over hun onderzoek een film te maken. De geselecteerde onderzoekers presenteren hun werk, over actuele onderwerpen in de wetenschap, tijdens de "Science Talkies". De winnaar ontvangt een productiebudget van 40.000 euro.

Een leescommissie binnen het festival selecteerde acht wetenschappelijke projecten na een oproep bij wetenschappers en filmmakers. Ze keken zowel naar de inhoud als het mogelijke filmische potentieel van de projecten, met als resultaat een breed palet aan wetenschappelijk onderwerpen. ​ Hoe hebben we met lama’s de sleutel in handen om kanker te genezen? Hoe ver gaat deep fake technologie, een techniek waarbij bestaand beeldmateriaal bewerkt of gemanipuleerd wordt?

De geselecteerde VUB-wetenschappers kregen een mediatraining om zich voor te bereiden op hun pitch tijdens Science Talkies. Na die pitches krijgen de wetenschappers de kans om op speeddate te gaan met de aanwezige filmmakers om hun artistieke visie en inhoudelijke standpunten te vergelijken. Enkel de onderzoekers die een match vinden, kunnen door naar de volgende ronde. Vervolgens gaan ze aan de slag om hun ideeën verder uit te werken. In april kiest een jury dan de twee duo’s met de meest overtuigende visie. Zij ontvangen een productiebudget van 40.000 euro om hun werk tot leven te brengen. De twee documentaires gaan in wereldpremière op DOCVILLE 2024.

De Science Talkies worden gehost door wetenschapswatcher en Nerdland-medeoprichter Hetty Helsmoortel. Het event maakt deel uit van Scienceville, een onderdeel van DOCVILLE met een focus op kwaliteitsvolle wetenschappelijke documentaires. Met het event engageren de VUB en DOCVILLE zich om Vlaamse wetenschappelijke documentaires te ondersteunen en bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het genre. De VUB en DOCVILLE zetten sterk in op creatieve, kwaliteitsvolle wetenschapsdocumentaires met een filmische insteek. Ze willen zo complexe onderwerpen toegankelijk maken voor een breed publiek. Dit is een samenwerking met het Departement Economie, Wetenschap en Innovatie, auteursrechtenvereniging SABAM en Canvas.

De gepresenteerde projecten zijn:

• Why Kids Of Garbagemen Don’t Become Doctors: Prof. Pieter-Paul Verhaeghe
  • The Rainforests Of The Sea Can Be Saved: How Genetic Research And Artificial Intelligence Help To Conserve Coral Reefs In The Indian Ocean: Prof. Marc Kochzius
  • Giving Antiracism Pioneers Of Color A Place In Our History: Prof. Ilke Adam (in samenwerking met Dr. Fatima Zibouh and Dr. Bambi Ceuppens)
  • N(an)obody Is Perfect: How Lamas Can Cure Cancer: Dr. Timo De Groof (in samenwerking met prof. Nick Devoogdt and Sonja Van den Block)
  • The Era Of Nanophotonics Is Now: Prof. Colas Schretter
  • Should We Embrace Deep Fake Technologies?: Prof. Frederik Temmermans
  • (Algorithmic) Power To The People!: Ana Pop Stefanija (phD student)
  • Testerep: How The Demise Of A Medieval Coastal Island Inspires Future Coastal Protection: Dr. Soetkin Vervust

Praktische informatie:

VUB at Science Talkies
​Dinsdag 28 maart -18:00
​30CC/Minnepoort - Leuven
​De toegang is gratis, maar registratie wordt aangeraden.

Koen Stein
Koen Stein Perscontact wetenschap & innovatie