VUB onderzoekers kaarten infrastructuurnood bij basketbal- en volleybalclubs aan

Terwijl de Belgian Cats zich glansrijk kwalificeerden voor de Olympische Spelen in Parijs, ondervinden de Vlaamse clubs moeilijkheden bij het opleiden van nieuwe talenten. Dat ondervonden prof. Inge Derom en doctoraatstudent Kari Descheemaeker van de onderzoeksgroep Sport & Society van de VUB. In opdracht van de sportfederaties Basketbal Vlaanderen en Volley Vlaanderen voerden ze een onderzoek uit naar de noden van sportclubs met betrekking tot sportinfrastructuur en de huidige en toekomstige groei van basketbal en volleybal in Vlaanderen.

Het onderzoek bestond uit twee deelopdrachten. Ten eerste het analyseren van bestaande data over ledenaantallen van Basketbal Vlaanderen en Volley Vlaanderen. Ten tweede het opzetten en uitvoeren van een grootschalige sportclubbevraging met een peiling naar het gebruik en de kwaliteit van sportinfrastructuur, alsook de sterke en zwakke punten van de clubwerking. Via een online bevraging hebben 131 basketbalclubs (58% van het totaal aantal clubs) en 98 volleybalclubs (38% van het totaal aantal clubs) hun noden doorgegeven.

“Zowel voor basketbal als voor volleybal zien we een positieve evolutie in het aantal aangesloten leden tussen 2014 en 2022” zegt Inge Derom. “Op basis van de huidige populariteit van de sporten, voorspellen we tegen 2030 zelfs nog een stijging”. Een stijging in het aantal leden veronderstelt ook een stijging in het gebruik van sportinfrastructuur. Maar dit is waar de clubs op lokaal niveau voor een groot probleem staan: ongeveer 7 op de 10 clubs kan geen extra leden aanwerven met de huidige (en beperkte) toegang tot sportinfrastructuur. “De clubs hebben onvoldoende uren in de bestaande infrastructuur ter beschikking voor de organisatie van trainingen en/of wedstrijden. Volgens onze resultaten kan minder dan 3 op de 10 clubs haar activiteiten in één sportinfrastructuur organiseren. Aanvullend ervaart meer dan 5 op de 10 clubs problemen met de kwaliteit van die infrastructuur” zegt Kari Descheemaeker.

Het is verontrustend dat basketbal- en volleybalclubs vele onvervulde noden hebben. “In de eerste plaats gaat het over de nood aan extra uren en terreinen voor de organisatie van trainingen en wedstrijden, maar ook over de kwaliteit van de beschikbare sportinfrastructuur. Investeringen in nieuwe infrastructuur zoals 3x3 en beachvolley terreinen kwamen ook ter sprake. Bijna 5 op de 10 basketbalclubs hebben interesse om 3x3 aan te bieden, maar het gebrek aan bespeelbare en beschikbare buitenterreinen laat dit helaas niet toe.” zegt Inge Derom. Naast de tekorten aan infrastructuur hebben diverse clubs ook een ledenstop ingevoerd vanwege een tekort aan (gekwalificeerde) trainers.

De resultaten zijn relevant voor verschillende belanghebbenden in de sportsector, namelijk lokale sportclubs (ook voor andere indoor sporten zoals gymnastiek en zaalvoetbal), sportfederaties en eigenaars/exploitanten van sportinfrastructuur. Investeringen in sportinfrastructuur blijken hoe dan ook essentieel.

Contact: Inge Derom

GSM: 0498/53 28 47